“Sanos, mitä Pohjolaan kevät tuopi tullessaan!” Luontosuhteesta kahden alkuopetuksen musiikin oppikirjan lauluissa
Avainsanat:
nature relationship, luontosuhde, music textbook, musiikin oppikirja, song, laulu, education, kasvatusAbstrakti
Artikkelissa tutkitaan kahden 2000-luvulla julkaistun alkuopetuksen musiikin oppikirjan laulujen sisältämää ja välittämää informaatiota luontosuhteesta. Teoreettisesti lauluja lähestytään ympäristö- ja kasvatusfilosofian perspektiivistä tarkastelemalla ihmiskeskeistä asemointia luontoa kohtaan. Menetelmänä on hermeneuttinen ote. Artikkelin tuloksena esitetään neljä luontoarvostusta: 1) luontoa luonnosta saatavan hyödyn kautta, 2) luontoa koskevaa "tietoa" sisältävänä, 3) luontoa nautinnosta kertovana ja 4) reviiriä kuvaavana. Nämä luontoarvostukset jakautuvat ihmiskeskeiseen, dialektiseen, dialogiseen ja ekologisholistiseen asetelmaan luonnon suhteen. Lopuksi artikkelissa pohditaan musiikin oppikirjan välittävää kuvaa ihmisen ja luonnon asemoinnista alkuopetuksessa ekologisena sivistyskasvatuskysymyksenä.Tiedostolataukset
Julkaistu
2021-06-14
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2021 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.