“Sanos, mitä Pohjolaan kevät tuopi tullessaan!” Luontosuhteesta kahden alkuopetuksen musiikin oppikirjan lauluissa

Kirjoittajat

  • Kaisa-Reetta Koskinen Pilke päiväkodit, Finland
  • Ari Sivenius University of Eastern Finland, Finland

Avainsanat:

nature relationship, luontosuhde, music textbook, musiikin oppikirja, song, laulu, education, kasvatus

Abstrakti

Artikkelissa tutkitaan kahden 2000-luvulla julkaistun alkuopetuksen musiikin oppikirjan laulujen sisältämää ja välittämää informaatiota luontosuhteesta. Teoreettisesti lauluja lähestytään ympäristö- ja kasvatusfilosofian perspektiivistä tarkastelemalla ihmiskeskeistä asemointia luontoa kohtaan. Menetelmänä on hermeneuttinen ote. Artikkelin tuloksena esitetään neljä luontoarvostusta: 1) luontoa luonnosta saatavan hyödyn kautta, 2) luontoa koskevaa "tietoa" sisältävänä, 3) luontoa nautinnosta kertovana ja 4) reviiriä kuvaavana. Nämä luontoarvostukset jakautuvat ihmiskeskeiseen, dialektiseen, dialogiseen ja ekologisholistiseen asetelmaan luonnon suhteen. Lopuksi artikkelissa pohditaan musiikin oppikirjan välittävää kuvaa ihmisen ja luonnon asemoinnista alkuopetuksessa ekologisena sivistyskasvatuskysymyksenä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2021-06-14

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit