Varhaisvuosien opettajat käsityö- ja teknologiakasvatuksen osaamistaan arvioimassa ja kehittämässä
Avainsanat:
käsityö- ja teknologiakasvatus, varhaiskasvatus, esiopetus, ammatillinen osaaminen, koulutusAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan varhaiskasvatuksen käsityökasvatukseen ja teknologiakasvatukseen liittyvää ammatillista osaamista pohjautuen
ammattilaisten arviointeihin ja oppimiskokemuksiin. Tutkimuskontekstina toimi alueita integroiva käsityö- ja teknologiakasvatuksen (InnoPlay) -kehittämishanke, joka toteutettiin työelämän, tutkintokoulutuksen ja täydennyskoulutuksen rajapinnalla. Tutkimusaineiston muodostavat kehittämishankkeeseen osallistuneille opettajille suunnattu kysely ja fokusryhmäkeskustelut, joita analysoidaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittavat käsityökasvatuksen ja teknologiakasvatuksen osuuden varhaisvuosien opettajien tutkintokoulutuksessa olevan pääosin melko niukkaa ja vaihtelevan. Erityisesti teknologiakasvatuksen osaaminen näyttää tällä hetkellä työelämässä toimivien osalta rakentuneen pääosin kelpoisuuden tuottavan tutkintokoulutuksen jälkeen. Tarve erilaisille jatkuvan oppimisen hankkeille näillä osaamisen alueilla onkin ilmeinen. Tulokset antavat viitteitä siihen, että niin käsityö- kuin teknologiakasvatuksenkin osuutta on tärkeää lisätä myös opettajien tutkintokoulutuksessa. On tärkeää, että nämä sisällöt nivotaan osaksi yleisempää varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikan opetusta. Näin mahdollistuu lasten osallisuutta, leikillisyyttä ja kokonaisvaltaista pedagogiikkaa painottavan käsityö- ja teknologiakasvatuksen opetuksen toteuttaminen.