Etäpedagogiikan jäsennyksiä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa COVID-19 pandemian alkaessa

Kirjoittajat

  • Jonna Kangas Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
  • Hanna Niinistö Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Avainsanat:

varhaiskasvatus, etäopetus, jännitteet, pedagogiikka

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ensimmäisen korona-aallon aikana järjestettyä etäopetusta varhaiskasvatuksessa ja sen pedagogisia haasteita. Opetus- ja kasvatuspalvelut pyrittiin mahdollistamaan, kun Suomi sulkeutui koronan vuoksi huhtikuussa 2020. Käytännössä tämä tarkoitti kahtia jakautunutta todellisuutta, kun opetus perus- ja toisen asteen koulutuksessa varmistettiin valtioneuvoston mandaatilla, jäi varhaiskasvatuksen ainoaksi tehtäväksi tukea vanhempien työssäkäyntiä. Varhaiskasvatuksen opettajat ympäri Suomen toteuttivat pedagogiikkaa, jota tässä artikkelissa tarkastellaan varhaiskasvatuksen etäpedagogiikkana. Tutkimuksessa hahmotamme, millaista varhaiskasvatuksen etäopetuksen pedagogiikka oli ja millaisia jännitteitä sen toteuttamisessa ja vuorovaikutuksessa esiintyi pandemian alkaessa.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-03-01

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit