Työn vaatimusten, voimavarojen ja johtamisrakenteiden yhteys päiväkodin johtajien kokemaan työhyvinvointiin
DOI:
https://doi.org/10.58955/jecer.143249Avainsanat:
päiväkodin johtaja, johtamisrakenteet, työn vaatimukset ja voimavarat, työhyvinvointiAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan päiväkodin johtajien työhyvinvointiin yhteydessä olevia yksilöllisiä, työympäristöön ja organisaatioon liittyviä tekijöitä. Työhyvinvointia lähestytään työn vaatimusten ja voimavarojen näkökulmasta. Artikkelissa käytetty aineisto on kerätty syksyllä 2022 päiväkodin johtajille lähetetyllä sähköisellä kyselyllä ja siihen vastasi 113 päiväkodin johtajaa 34 eri kunnasta. Aineisto analysoitiin yksisuuntaista varianssianalyysia sekä polkuanalyysia käyttäen. Johtamisrakenteesta riippumatta johtajat raportoivat melko paljon työhön liittyviä stressitekijöitä ja ne olivat yhteydessä koettuun työuupumusoireiluun. Johtajilla, joilla ei ollut käytössään apulaisjohtajaresurssia ollenkaan tai apulaisjohtaja työskenteli vain satunnaisesti johtajan apuna, johdettavien henkilöiden määrä oli yhteydessä koettuihin stressitekijöihin. Organisaatioilmapiiri koettiin positiivisena johtamisrakenteesta riippumatta. Johtajilla, jotka jakoivat johtajuusvastuuta koko- tai osa-aikaisesti (apulais-)johtajan kanssa, ei positiivinen organisaatioilmapiiri ollut yhteydessä stressitekijöihin eikä työuupumusoireiluun, kun taas muilla johtajilla näiden tekijöiden välillä oli yhteyksiä.
Lähdeviitteet
Alimo-Metcalfe, B., & Alban-Metcalfe, J. (2006). Moore (good) leaders for the public sector. The International Journal of Public Sector Management, 19(4), 293–315. https://doi.org/10.1108/09513550610669167
Bakker, A. B., Demerouti, E., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The Job Demand-Resources Model of Burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499–512. https://doi.org/10.1037//0021-9010.86.3.499
Bakker, A., Demerouti, E., & Euwema, M. (2005). Job resources buffer the impact of job demands on burnout. Journal of Occupational Health Psychology, 10(2), 170–180. https://doi.org/10.1037/1076-8998.10.2.170
Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The Demand-Resources model: state of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309–328. https://doi.org/10.1108/02683940710733115
Beausaert S., Froehlich SB., Devos C., & Riley P. (2016). Effects of support on stress and burnout in school principals. Educational Research, 58(4), 347–365. http://dx.doi.org/10.1080/00131881.2016.1220810
Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness-of-fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88, 588–606. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.88.3.588
Cooper, C. L., Dewe, P. J., & O’Driscoll, M. P. (2001). Organizational stress. A review and critique of theory, research, and applications. Foundations for organizational science. Sage. https://doi.org/10.4135/9781452231235
Crawford, E., LePine, J., & Rich, B. (2010). Linking job demands and resources to employee engagement and burnout: A theoretical extension and meta-analytic test. Journal of Applied Psychology, 95(5), 834–848. https://doi.org/10.1037/a0019364
Cumming, T. (2017). Early childhood educators’ well-being: An updated review of the literature. Early Childhood Education Journal, 45(5), 583–593. https://doi.org 10.1007/s10643-016-0818-6
Cumming, T., & Wong, S. (2019). Towards a holistic conceptualisation of early childhood educators’ work-related well-being. Contemporary Issues in Early Childhood, 20(3), 265–281. https://doi.org/10.1177/1463949118772573
Dagenais-Desmarais V., & Savoie, A. (2011). What is psychological well-being, really? A grassroots approach from the organizational sciences. Journal of Happiness Studies, 13(4), 659–684. https://doi.org.10.1007/s10902-011-9285-3
Demerouti, E., Nachreiner, F., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands-resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499–512. https://doi.org.10.1037/0021-9010.86.3.499
Doherty, G., Lero, D., Goelman, H., Tougas, J., & LaGrange, A. (2000). You bet I care. The Centre for Families, Work and Well-Being.
Ecclestone, K., & Brunila, K. (2015). Governing emotionally vulnerable subjects and ”therapisation” of social justice. Pedagogy, Culture & Society, 23(4), 485–506. https://doi.org/10.1080/14681366.2015.1015152
Elomaa, M., Pakarinen, E., Eskelä-Haapanen, S., Halttunen, L., Von Suchodoletz, A., & Lerkkanen, M.-K. (2020). Directors' stress in day care centers: related factors and coping strategies. International Journal of Educational Management, 34(6), 1079–1091. https://doi.org/10.1108/IJEM-10-2019-0383
Eskelinen, M., & Hjelt, H. (2017). Varhaiskasvatuksen henkilöstö ja lapsen tuen toteuttaminen. Valtakunnallinen selvitys 2017 (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:39). Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80737/okm39.pdf
Estola, E., Farquhar, S., & Puroila, A-M. (2014). Well-being narratives and young children. Educational Philosophy and Theory, 46(8), 929–941. https://doi.org/10.1080/00131857.2013.785922
Faulkner M, Gerstenblatt P, Lee A., Vallejo, V., & Travis, D. (2016). Childcare providers: Work stress and personal well-being. Journal of Early Childhood Research, 14(3), 280–293. https://doi.org/10.1177/1476718X14552871
Fimian, M. J. (1984). The development of an instrument to measure occupational stress in teachers: The Teacher Stress Inventory. Journal of Occupational Psychology, 57(4), 277–293. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1984.tb00169.x
Fimian, M. J. (1988). Teacher stress inventory. Clinical Psychology Publishing Co.
Fonsén, E. & Keski-Rauska, M-L. (2018). Varhaiskasvatuksen yhteinen johtajuus vastakohtaisten diskurssien valossa [The joint leadership of early childhood education in the light of contrasting discourses]. Työelämän tutkimus, 16(3), 185–200.
Fonsén, E., Lahtinen, L., Sillman, M., & Reunamo, J. (2022). Pedagogical leadership and children’s well-being in Finnish early education. Educational Management Administration & Leadership, 50(6), 979–994. https://doi.org/10.1177/1741143220962105
Friedman-Krauss, A.H., Raver, C.C., & Morris, P.A. (2014). The role of classroom-level child behavior problems in predicting preschool teacher stress and classroom emotional climate. Early Education and Development, 25(4), 530–552. https://doi.org/10.1080/10409289.2013.817030
Gadinger, MC., Schilling, O., Litaker D., & Fische, JE. (2012). The Work-Health Check (WHC): a brief new tool for assessing psychosocial stress in the workplace. Work, 43(3), 345–60. https://doi.org/10.3233/WOR-2012-1358
García I.G., Castillo R.F., & Santa-Bárbara E.S. (2014). Nursing organizational climates in public and private hospitals. Nursing Ethics, 21(4), 437−446. https://doi.org/10.1177/0969733013503680
Garson, D. G. (2012). Testing statistical assumptions. Statistical Associates Publishing.
Gerstenblatt, P., Faulkner, M., Lee, A., Doan, L. T., & Travis, D. (2014). Not babysitting: Work stress and well-being for family child care providers. Early Childhood Education Journal, 42(1), 67–75. https://doi.org/10.1007/s10643-012-0571-4
Gillett-Swan, J. K., & Sargeant, J. (2015). Wellbeing as a process of accrual: Beyond subjectivity and beyond the moment. Social Indicators Research, 121(1), 135–148. https://doi.org/10.1007/s11205-014-0634-6
Gluschkoff, K. (2017). Psychosocial work characteristics, recovery, and health-related outcomes in teaching [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. Department of Psychology and Logopedics, Faculty of Medicine. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-35391
Hall-Kenyon, K. M., Bullough, R. V., MacKay, K. L., & Marshall, E. E. (2014). Preschool Teacher Well-Being: A Review of the Literature. Early Childhood Education Journal, 42(3), 153–162. https://doi.org/10.1007/s10643-013-0595-4
Halttunen, L. (2016). Distributing leadership in a day care setting. Journal of Early Childhood Education Research, 5(1), 2–18.
Harris, A. (2013). Distributed leadership: friend or foe?. Educational Management Administration and Leadership, 41(5), 545–554. https://doi.org/10.1177/1741143213497635
Haslam, S. A., O’Brien, A., & Jetten, J. (2005). Taking the strain: Social identity, social support, and experience of stress. British Journal of Social Psychology, 44, 355–370. https://doi.org/10.1348/014466605X37468
Heikkinen, K.-M., Fonsén, E., Heikonen, L., Ahtiainen, R., Tamir, E., & Strehmel, P. (2023). Stress, coping strategies and resources of early childhood education leaders during the COVID-19-Pandemic in Finland, Germany and Israel. Teoksessa K.-M. Heikkinen, E. Fonsén, L. Heikonen, R. Ahtiainen, E. Tamir & P. Strehmel (Toim.), Early childhood education leadership in times of crisis: International studies during the COVID-19 Pandemic (s. 229–246). Verlag Barbara Budrich. https://doi.org/10.2307/jj.2430379.16
Heikkinen, H.L.T., Jokinen, H., & Tynjälä, P. (2012). Teacher education and development as lifelong and lifewide learning. Teoksessa: H.L.T. Heikkinen, H. Jokinen & P. Tynjälä, (Toim.), Peer-group mentoring for teacher development (s. 3–30). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203115923
Hjelt, H., & Karila, K. (2021). Varhaiskasvatustyön johtamisen paradoksit. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 97–119.
Ho, D., Lee, M., & Teng, Y. (2016). Size matters – the link between staff size and perceived organizational support in early childhood education. International Journal of Educational Management, 30(6), 1104–1122. https://doi.org/10.1108/IJEM-09-2015-0125
Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6, 53–60.
Jennings, P., Jeon, L., & Roberts, A. (2020). Introduction to the special issue on early care and education professionals’ social and emotional wellbeing. Early Education and Development, 31(7), 933–939. https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1809895
Jorde Bloom, P., & Abel, M. (2015). Expanding the lens—Leadership as an organizational asset. Young Children, 70, 10–17.
Kangas, J., Ukkonen-Mikkola, T., Sirvio, K., Hjelt, H., & Fonsén, E. (2022). ”Kun aika ja resurssit eivät riitä tekemään työtä niin hyvin kuin osaisi ja haluaisi sitä tehdä”: Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä työn haasteista ja mahdollisuuksista. Kasvatus ja aika, 16(2), 72–89. https://doi.org/10.33350/ka.109089
Keski-Rauska, M-L., Fonsen, E., Aronen, K., & Riekkola, A. (2016). Research on a joint leadership model for early childhood education in Finland. Journal of Early Childhood Education Research, 5(2), 310–328.
Kivimäki, M., Feldt, T., Vahtera, J., & Nurmi, J.E. (2000). Sense of coherence and health: Evidence from two cross-lagged longitudinal samples. Social Science and Medicine, 50(4), 583-597. https://doi.org/10.1016/s0277-9536(99)00326-3
Kocolowski, M. D. (2010). Shared leadership: Is it time for a change. Emerging Leadership Journeys, 3(1), 22–32.
Kumpulainen, K., Sajaniemi, N., Suhonen, E., & Pitkäniemi, H. (2023). Occupational well-being and teamwork in Finnish early childhood education. Journal of early Childhood Education Research 12(2), 71–97. https://doi.org/10.58955/jecer.v12i2.119784
Kuukka, A., Siippainen, A., & Alasuutari, M. (2019). ”No periaatteessa minun tiedossa se aika lailla on”: Palveluohjauksen työntekijän tiedollinen asema varhaiskasvatuksen palveluohjauskeskusteluissa. Prologi – puheviestinnänvuosikirja, 15(1), 22–35. https://doi.org/10.33352/prlg.80529
Kuusiholma-Linnamäki, J., Sarkkinen, T., Vlasov, J., Fonsén, E., Heikkinen, S., Hjelt, H., Lahtinen, J., Lohi, N., Mäkelä, M., & Siippainen, A. (2023). Päiväkodin johtajan työ: Johtamiskokonaisuudet, varajohtamisen rakenteet ja johtajan työhön kohdistuvat odotukset (Julkaisut 29:2023). Kansallinen koulutuksen arviointikeskus.
Kristiansen, E., Rydjord Tholin, K., & Bøe, M. (2021). Early childhood centre directors coping with stress: Firefighters and oracles. International Journal of Educational Management, 35(4), 909–921. https://doi.org/10.1108/IJEM-12-2020-0584
Kwon, K-A., Ford, T.G., Jeon, L., Malek-Lasater, A., Ellis, N., Randall, K., Kile, M., & Salvatore, A.L. (2021). Testing a holistic conceptual framework for early childhood teacher well-being. Journal of School Psychology 86, 178–197. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2021.03.006
Lambert, R., Boyle, L., Fitchett, P., & McCarthy, C. (2019). Risk for occupational stress among U.S. kindergarten teachers. Journal of Applied Developmental Psychology, 61, 13–20. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2018.07.003
Lazarus, R.S., & Launier, R. (1978). Stress-related transactions between person and environment. Teoksessa L.A. Pervin & M. Lewis (Toim.), Perspectives in interactional psychology (s. 287– 327). Plenum. https://doi.org/10.1007/978-1-4613-3997-7_12
Länsikallio, R., Kinnunen, K., & Ilves, V. (2018). Opetusalan työolobarometri 2017 (OAJ:n julkaisusarja 5:2018). Opetusalan ammattijärjestö OAJ.
Maslach, C. H., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397–422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
McMullen, M. B., Lee, M. S., McCormick, K. I., & Choi, J. (2020). Early childhood professional well-being as a predictor of the risk of turnover in child care: A matter of quality. Journal of Research in Childhood Education, 34(3), 331–345. https://doi.org/10.1080/02568543.2019.1705446
Melamed, S., Shirom, A., Toker, S., Berliner, S., & Shapira, I. (2006). Burnout and risk of cardiovascular disease: Evidence, possible causal paths, and promising research directions. Psychological Bulletin, 132(3), 327–353. https://doi.org/10.1037/0033-2909.132.3.327
Nislin, M. (2016). Nerve-wracking or rewarding?: A multidisciplinary approach to investigating work-related well-being, stress regulation and quality of pedagogical work among early childhood professionals [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. Kasvatustieteellinen tiedekunta, Tutkimusraportti 386.
Nurhonen, L., Chydenius, H., & Lipponen, L. (2021). Korona tuli kylään -tutkimushankkeen loppuraportti: Koronakriisin vaikutuksia varhaiskasvatukseen. Helsingin yliopisto.
Opetushallitus. (2018). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Määräykset ja ohjeet 2018:3a). Opetushallitus.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2013). OECD Guidelines on Measuring Subjective Well-being. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.
Paananen, M., & Tammi, T. (2017). Tehostamisen varjoisampi puoli. Päivähoidon tehostamistoimien, työn kuormittavuuden ja sairauspoissaolojen moniulotteisia yhteyksiä tarkastelemassa. Journal of Early Childhood Education Research 6(1), 43–60. http://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2017/09/Paananen-Tammi-issue6-1.pdf
Richter, D., Kunter, M., Lüdtke, O., Klusmann, U., Anders, Y., & Baumert, J. (2013). How different mentoring approaches affect beginning teachers‘ development in the first years of practice. Teaching and Teacher Education, 36, 166–177. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2013.07.012
Roponen, H., Fonsén, E., Ukkonen-Mikkola, T., & Ahtiainen, R. (2024). Leading early childhood education centers as professional bureaucracies: social organizational structures in Finnish early childhood education. International Journal of Educational Management, 38(1), 286¬–301. https://doi.org/10.1108/ijem-06-2023-0287
Rosila, R., Luukkaala, T., Manka, M.-L., & Nygard, C.-H. (2011). A new approach to measuring work-related well-being. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics, 17(4), 341–359. https://doi.org/10.1080/10803548.2011.11076900
Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being, 9(1), 13–39. https://doi.org/10.1007/s10902-006-9019-0
Schaufeli, W., & Bakker, A. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi-sample study. Journal of Organizational Behavior, 25(3), 293–315. https://doi.org/10.1002/job.248
Siippainen, A., Sarkkinen, T., Vlasov, J., Marjanen, J., Fonsén, E., Heikkinen, S., Hjelt, H., Lahtinen, J., Lohi, N., & Mäkelä, M. (2021). Yhdessä yritetään tehdä parasta mahdollista varhaiskasvatusta ja laatua jokaisen lapsen päivään”: Varhaiskasvatuksen moninaiset johtamisrakenteet ja johtaminen (Julkaisut 23:2021). Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. https:// karvi.fi/wp-content/uploads/2021/11/KARVI_2321.pdf
Skakon, J., Nielsen, K., Borg, V., & Guzman, J. (2010). Are leaders' well-being, behaviours and style associated with the affective well-being of their employees? A systematic review of three decades of research. Work & Stress, 24(2), https://doi.org/107–139. 10.1080/02678373.2010.495262
Soukainen, U. (2015). Johtajan jäljillä – Johtaminen varhaiskasvatuksen hajautetuissa organisaatioissa laadun ja pedagogisen tuen näkökulmasta [Väitöskirja, Turun yliopisto]. Annales Universitatis Turkuensis C 400.
Steiger, J. H. (2007). Understanding the limitations of global fit assessment in structural equation modeling. Personality and Individual Differences, 42, 893–898. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.09.017
Steinhardt, M. A., Smith Jaggars, S. E., Faulk, K. E., & Gloria, C. T. (2011). Chronic work stress and depressive symptoms: Assessing the mediating role of teacher burnout. Stress and Health, 27(5), 420–429. https://doi.org/10.1002/smi.1394
Turner, R., Huang, R., Poverjuc, O., & Wyness, L. (2016). What role do teaching mentors play in supporting new university lecturers to develop their teaching practices? Professional Development in Education 42(4), 647–665. https://doi.org/:10.1080/19415257.2015.1065898
Ullman, J. B. (2001). Structural equation modelling. Teoksessa B. G. Tabachnick & L. S. Fidell (Toim.), Using multivariate statistics (s. 653–771). Allyn and Bacon.
Vanroelen, C., Levecque, K., & Louckx, F. (2009). Psychosocial working conditions and self-reported health in a representative sample of wage-earners: A test of the different hypotheses of the demand-control-support-model. Occupational Environmental Health, 82(3), 329–342. https://doi.org/10.1007/s00420-008-0340-2
Varhaiskasvatuslaki. (540/2018). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180540
Viitala, R., Tanskanen, J., & Säntti, R. (2015). The connection between organizational climate and well-being at work. International Journal of Organizational Analysis, 23(4), 606–620. https://doi.org/10.1108/IJOA-10-2013-0716
Wong, S., Cumming, T., MacQuarrie, A., Bull, R., Robertson, C., Saha, M., McFarland, L., & Logan, H. (2023). Holistic measurement of early childhood educators’ well-being: A protocol. International Journal of Research & Method in Education, 46(5), 515–527. https://doi.org/10.1080/1743727X.2022.2128746
Ylitapio-Mäntylä, O., Uusiautti, S., & Määttä, K. (2012). Critical viewpoint to early childhood education teachers’ well-being at work. Journal of Human Sciences, 9(1), 458–483.