Poikkeusoloissa opiskelijavalintaa kohti: Diskurssianalyysi korkeakoulutukseen hakeutumisesta keväällä 2020
Avainsanat:
covid-19, diskurssianalyysi, koulutuspolitiikka, opiskelijavalinnat, opiskelijavalintojen uudistusAbstrakti
Tarkastelemme tässä artikkelissa siirtymää ja hakeutumista toisen asteen koulutuksesta korkeakoulutukseen poikkeusoloissa ja opiskelijavalintauudistuksen päättyessä keväällä 2020. Tuolloin Suomi siirtyi kansalliseen poikkeustilaan covid-19-pandemian vuoksi ja yhteiskunta sulkeutui koko opiskelijavalintaprosessin ajaksi. Aineisto koostui verkkolomakkeilla kerätyistä kirjoitelmista (n=65), joita analysoimme kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Kirjoitelmissa opiskelupaikan tavoittelemisesta rakentui viisi diskurssia: ennakointidiskurssi, epäonnistuneen strategian diskurssi, korjausdiskurssi, mahdollisuuksien kaventumisdiskurssi ja mahdollistumisdiskurssi. Kolme ensiksi mainittua rakentuivat puheessa suoraan suhteessa opiskelupaikan saamiseen. Kaksi jälkimmäistä puolestaan rakentuivat suhteessa poikkeusoloihin. Eri hakijoiden keskinäiset positiot kilpailussa korkeakoulupaikasta muovaantuivat uudenlaisiksi diskurssien välisissä suhteissa. Tulokset osoittavat, että opiskelijavalintojen uudistus ei ole kyennyt poistamaan pitkää valmistautumista korkeakoulujen valintoihin, vaan valmistautuminen on muuttanut muotoaan ulottuen uudella tavalla koko lukioaikaan. Lisäksi opiskelijavalintauudistuksen ja poikkeusolojen yhdistelmän aiheuttamat yllättävät muutokset korkeakoulujen valikointikäytänteisiin aiheuttivat ennakoimattomia lopputuloksia opiskelijavalinnassa lähes kaikille aineistomme hakijoille. Nämä tulokset tuovat esille koulutuspolitiikan ja yksilöllisten kokemusten monimutkaisen suhteen osana koulutuksellisia siirtymiä.
Julkaistu
Versiot
- 2023-05-22 (2)
- 2023-05-20 (1)