Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.33348/kvt.130129

Avainsanat:

etäopiskelu, hallintakeinot, henkilösuuntautunut lähestymistapa, korkeakoulu, koronapandemia, perfektionismi, stressi

Abstrakti

Selvitämme koronapandemian alussa yliopisto-opiskelijoiden (N=737) etäopetukseen siirtymisen seurauksena kokemaa stressiä, heidän soveltamiaan hallintakeinoja ja opiskelun aiheuttamasta kuormituksesta palautumista. Lisäksi selvitämme erilaisten perfektionististen pyrkimysten ja huolten painotuksien (perfektionismiprofiilien) yhteyksiä näihin kokemuksiin. Opiskelijat vastasivat sähköiseen kyselyyn touko–kesäkuussa 2020. Keskimäärin opiskelijat kokivat enemmän haastestressiä kuin haittastressiä. Tyypillisimmät hallintakeinot olivat hyväksyminen ja myönteinen tulkinta, kun taas muiden tukeen ja apuun turvauduttiin vähiten. Havaitsimme eroja näissä kuitenkin suhteessa latentin profiilianalyysin avulla tunnistettuihin neljään ryhmään: kunnianhimoiset (36 %), perfektionistit (25 %), ei-perfektionistit (24 %) ja huolestuneet (15 %). Huolia korostavat ryhmät (perfektionistit ja huolestuneet) kokivat stressiä enemmän kuin muut. Korkeita tavoitteita korostavat ryhmät (kunnianhimoiset ja perfektionistit) suosivat hallintakeinoista suunnitelmallista toimintaa. Perfektionistit arvioivat palautuvansa kuormituksesta muita heikommin. Tulostemme mukaan tavoitteita ja niiden saavuttamista koskevat erilaiset painotukset ovat yhteydessä koronapandemian aiheuttaman poikkeustilanteen stressikokemuksiin. Etenkin kovien tavoitteiden ja niitä koskevien huolten yhdistelmä vaikuttaisi riskiltä hyvinvoinnille. Yliopistoissa tulisi kiinnittää huomiota siihen, minkälaista tukea opiskelijoille tarjotaan tavoitteiden asettamiseen, omiin suorituksiin suhtautumiseen ja jaksamiseen.

Lähdeviitteet

https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.07.012

https://doi.org/10.1371/journal.pone.0255041

https://doi.org/10.1002/job.541

https://doi.org/10.1093/pan/mph001

https://doi.org/10.1207/s15327558ijbm0401_6

https://doi.org/10.1146/annurev.psych.093008.100352

https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267

https://doi.org/10.1037/0021-9010.85.1.65

https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.4.437

https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236337

https://doi.org/10.1037/a0039136

https://doi.org/10.1007/BF01172967

https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.11.031

https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.3.456

https://doi.org/10.1080/01443410.2022.2135686

https://doi.org/10.1002/smi.2557

https://doi.org/10.1007/s00787-022-02060-0

https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.06.004

https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101813

https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.5.883

https://doi.org/10.1093/biomet/88.3.767

https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-032813-153700

https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.26009-1

https://doi.org/10.1007/s10902-017-9878-6

https://doi.org/10.1002/job.2412

https://doi.org/10.5539/jedp.v10n2p57

https://doi.org/10.1037/0022-0167.50.3.362

https://doi.org/10.1037/0022-0167.54.1.72

https://doi.org/10.1037/a0022482

https://doi.org/10.1080/00223891.2013.838172

https://doi.org/10.1080/07481756.2002.12069046

https://doi.org/10.1080/10615806.2014.931378

https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.04.003

https://doi.org/10.1037/1076-8998.12.3.204

https://doi.org/10.1177/0149206319864153

https://doi.org/10.1207/s15327957pspr1004_2

https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.10.015

https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.07.005

https://doi.org/10.1002/pits.22444

https://doi.org/10.33348/kvt.111445

https://doi.org/10.33348/kvt.122723

https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.10.006

https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.12.044

https://doi.org/10.1080/13594320500513855

Tiedostolataukset

Julkaistu

2023-05-20

Viittaaminen

Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä. (2023). Kasvatus, 54(-), 5-22. https://doi.org/10.33348/kvt.130129