Digitaalisten opetusmenetelmien yhteys oppilaan motivationaalisiin uskomuksiin yläkoulussa

Kirjoittajat

Avainsanat:

digitaalisen teknologian opetuskäyttö, monitasomallinnus, motivationaaliset uskomukset, yläkoulu

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisen teknologian opetuskäytön yhteyttä 7.–9.-luokkalaisten oppilaiden motivationaalisiin uskomuksiin toiminnan kontrolli teorian (action-control-theory) viitekehyksessä tutkien motivationaalisten uskomusten kehittymistä yhden lukuvuoden aikana. Tutkimusaineistona hyödynnettiin kansallisesti edustavan DigiVOO-hankkeen kyselyaineistoa oppilas- (N=8560) sekä opettajatasolta (N=895). Aineisto analysoitiin käyttämällä toistettujen mittausten varianssianalyysia sekä kaksitasoista hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Oppilaiden motivationaaliset uskomukset heikkenivät kaikilla luokka-asteilla syksyn 2021 ja kevään 2022 mittauspisteiden välillä. Tulokset osoittivat oppilaiden yksilöllisten tekijöiden olevan yhteydessä oppilaiden motivationaalisiin uskomuksiin. Sukupuolieroja havaittiin uskomusten lähtötason huomioimisen jälkeen ainoastaan kontrolliodotuksessa, johon liittyvät arviot olivat tytöillä matalammat poikiin nähden. Tulokset tukevat aikaisempia tutkimustuloksia sen osalta, että oppilaiden vanhempien koulutustausta oli yhteydessä oppilaiden motivationaalisiin uskomuksiin. Sen sijaan opettajien raportoiman digitaalisen teknologian opetuskäytön ja oppilaan uskomusten välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä tämän tutkimusotoksen perusteella. Opettajien pedagogisia valmiuksia tulisi vahvistaa, jotta digitaalisen teknologian opetuskäyttö tuottaisi aitoa lisäarvoa oppimiselle ja tukisi oppilaan digiosaamisen kehittymistä.

Osasto
Artikkeleita

Julkaistu

2025-02-19

Viittaaminen

Vilenius, E., & Vainikainen, M.-P. (2025). Digitaalisten opetusmenetelmien yhteys oppilaan motivationaalisiin uskomuksiin yläkoulussa. Kasvatus, 56(1), 36–53. https://doi.org/10.33348/kvt.141555