”Sulautuu joukkoon ja tekee mitä kuuluu”: Lukiolaisen vapaus pulpetissa

Kirjoittajat

Avainsanat:

eläytymismenetelmä, etnografia, kriittinen teoria, lukio, opetussuunnitelma, vapaus

Abstrakti

Tämä etnografinen tutkimus tarkastelee lukiolaisten kouluarkea ja siinä rakentuvaa vapautta kriittisen teorian ja pedagogiikan näkökulmista. Selvitän artikkelissa, millaisia muotoja lukiolaisten vapaus saa lukion ensimmäisen lukukauden aikana. Osallistuvan havainnoinnin aikana osallistuin lukion arkeen opiskellen tutkittavieni ryhmän (n=21) joukossa, minkä lisäksi lukiolaisten näkökulmaa valottaa eläytymismenetelmällä keräämäni aineisto (n=12). Lukiolain ja lukion opetussuunnitelman ohella lukiolaisten vapautta määrittävät ajankohtaiset ilmiöt sekä arjen toiminta-tavat, joissa vapaus näyttäytyy ensisijaisesti opiskelijan yksilöllisenä vastuuna omasta toiminnastaan. Olen koonnut lukiolaisten vapautta ja vastuuta ilmentävät tehtävät artikkelissa institutio-naalisen lukiolaisen huoneentauluksi. Lukion suoritta-miseksi opiskelijan tehtävä on 1) sulautua osaksi koulua ja sen toimintatapoja, 2) tehdä työnsä ja olla häiritsemättä muita, 3) pihistää ja panostaa opinnoista sekä 4) voida hyvin. Tutkimuksen perusteella lukion hektisessä, teknologisoituneessa ja suoritus-keskeisessä arjessa lukion sivistys- ja demokratiatehtäviin kuuluvat positiiviset vapaudet eivät toteudu opetussuunnitelman edellyttä-mällä tavalla. Täten lukioissa on syytä kiinnittää huomiota lukion perustehtävien toteutumiseen.

Osasto
Artikkeleita

Julkaistu

2025-04-11

Viittaaminen

Hietamäki, S. (2025). ”Sulautuu joukkoon ja tekee mitä kuuluu”: Lukiolaisen vapaus pulpetissa. Kasvatus, 56(2), 187–203. https://doi.org/10.33348/kvt.142044