Jälkikapitalistinen yrittäjyyskasvatus: Kritiikin umpikujat ja toisintekemisen mahdollisuus
Avainsanat:
kritiikki, moninaiset taloudet, talouskasvatus, tietokykykapitalismi, uusliberaali hallinta, yrittäjyyskasvatusAbstrakti
Yrittäjyyskasvatus on saanut kasvavaa huomiota osakseen sekä opetuskäytäntönä että tutkimuskohteena. Suomessa kriittinen tutkimus on nostanut esiin perusteltuja huolenaiheita yrittäjyyskasvatuksen ideologisista painotuksista ja ristiriitaisista vaikutuksista; kuitenkin kritiikin anti vaihtoehtoisten opetuskäytäntöjen ja toimintamallien suhteen on jäänyt
vähäiseksi. Etsimme syitä yrittäjyyskasvatuksen kritiikin ja pedagogisten sovellusten väliselle kuilulle keskittyen suomenkielisen kriittisen tutkimuksen performatiiviseen, todellisuutta muokkaavaan työhön. Tutkimme teoreettis-metodologisia umpikujia, joita kriittinen tutkimus tuottaa nojatessaan tietokykykapitalismin ja uusliberaalin hallinnan käsitteisiin: Yhtäältä yrittäjyyskasvatuksen talous näyttäytyy kriittisessä tutkimuksessa yksioikoisen kapitalistisena maisemana. Toisaalta kysymys vallasta palautuu vallitsevaksi ja määrääväksi ymmärrettyyn hallintaan, mikä ei ruoki toimijuuden eläviä mahdollisuuksia. Vaikka kriittinen yrittäjyyskasvatustutkimus tuottaa arvokkaita yhteiskunnallisia diagnooseja, se ei kykene yhtä monipuolisesti tunnistamaan toisintekemisen mahdollisuuksia. Muotoilemme vaihtoehdon kritiikin umpikujille lähtien liikkeelle feministisen talousmaantieteen alalla kehitetystä moninaisen talouden lähestymistavasta. Se tarjoaa tulkintoja taloudesta ja vallasta, jotka auttavat hahmottamaan heterogeenista keskinäisriippuvuutta ja jokapaikkaista toimijuutta. Korostaen yrittäjyyskasvatuksen tulkinnanvaraisuuden vaikutuksia luonnostelemme suuntaviivoja toimintatavalle, joka avartaa yrittäjyyskasvatuksen talouskäsitystä ja konkretisoi kasvatuskäytäntöjen potentiaalia.
