Koulun keskimääräisen osaamistason merkitys peruskoulun matematiikan päättöarvosanan vertailukelpoisuuteen

Kirjoittajat

Avainsanat:

koulun keskimääräinen osaamistaso, koulutuksellinen tasa-arvo, matematiikan osaaminen, peruskoulu, päättöarvosanat, vertaisryhmäefektit

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan peruskoulun matematiikan päättöarvosanojen vertailukelpoisuutta tutkimalla matematiikan osaamisen ja päättöarvosanojen vaihtelua koulutasolla, osaamisen ja päättöarvosanojen vastaavuutta sekä päättöarvosanan vaihteluun vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen keskiössä on koulun keskimääräisen osaamistason heijastuminen päättöarvosanaan, ja tätä tarkastellaan myös koulumenestykseltään eritasoisten oppilaiden ryhmissä. Aineistona hyödynnetään valtakunnallista oppimaan oppimisen arviointia keväältä 2017 sekä siihen yhdistettyjä yhteishakurekisteritietoja päättöarvosanoista keväältä 2017 (N=7947 oppilasta 85 koulusta). Aineisto analysoitiin kaksitasoisella hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä, varianssikomponenttianalyysillä sekä kaksitasoisella korrelaatioanalyysillä. Koulun keskimääräinen osaamistaso vaikutti arvosanaan negatiivisesti siten, että korkeamman osaamistason koulussa oli hieman tiukempi linja päättöarvosanojen antamisen suhteen, ja tämä vaikutus korostui erityisesti
koulumenestykseltään keskitasoisten oppilaiden ryhmässä. Tutkimus todistaa jo aiemmin havaitun ilmiön, että päättöarvioinnin vertailukelpoisuudessa on epäkohtia eivätkä päättö arvosanat toimi osaamisen validina mittarina. Jatkossa olisi edelleenkin tärkeä kehittää arvioinnin yhdenvertaisuutta tarkastelemalla uudistettujen arviointikriteerien toimivuutta,  jotta etenemme kohti koulutuksellista tasa-arvoa.

Osasto
Artikkeleita

Julkaistu

2025-02-19

Viittaaminen

Luhtajärvi, H., Betanzos, M., & Vainikainen, M.-P. (2025). Koulun keskimääräisen osaamistason merkitys peruskoulun matematiikan päättöarvosanan vertailukelpoisuuteen. Kasvatus, 56(1), 5–19. https://doi.org/10.33348/kvt.143783