Ongelmatarinoita opetussuunnitelman toteutumisesta päiväkodeissa
Avainsanat:
etnometodologia, kategoria-analyysi, ongelmatarina, opetussuunnitelma, varhaiskasvatusAbstrakti
Tarkastelen tässä etnometodologisessa tutkimuksessa varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä opetus-suunnitelmien toteutumista. Suuntaan huomioni kuvauksiin tilanteista, joissa opetussuunnitelma ei toteudu. Tarkastelu tuo aiempaan varhaiskasvatusta käsittelevään opetussuunnitelma-tutkimukseen täydentävää näkökulmaa. Tutkimusaineisto perustuu ryhmähaastatteluihin (N=21), joihin osallistui 63 päiväkodissa opettajan tai lastenhoitajan tehtävässä toimivaa. Toteutin aineiston analyysin kategoria-analyysillä. Lähestymistavan avulla voidaan tehdä näkyväksi, millaista kulttuurista tietoa ammattilaiset liittävät opetussuunnitelma-keskusteluun ja miten he kuvaavat sekä arvottavat työnsä sisältöjä ja tavoitteita silloin, kun suunniteltu toiminta ei suju ennakoidusti. Tarkastelin kuvauksia ongelma-tarinoina, joissa tulivat näkyviksi ongelman syyt, niiden taustat ja seuraamukset. Haastatteluiden mukaan lasten ja henkilöstön ominaisuudet, ristiriitaiseksi mielletyt työn vaatimukset sekä niukat resurssit estivät opetussuunnitelmien toteutumista. Ongelmatarinat kuvaavat varhaiskasvatuksen nykytilaa, joten tämä tutkimus ottaa osaltaan osaa siihen ajankohtaiseen keskusteluun, jota alan veto- ja pitovoimasta käydään. Tulosten perusteella työn riittävään resurssointiin on panostettava voimallisesti, jotta varhais-kasvatuksen laatu voidaan taata. On parannettava edellytyksiä toteuttaa opetussuunnitelma-perustaista toimintaa, sillä mahdollisuudet tehdä työ hyvin vaikuttaa myös ammattilaisten työhyvinvointiin. Lisäksi on kehitettävä systemaattisesti kaikkien ammattilaisten opetussuunnitelmaosaamista. Tämä tulee huomioida varhaiskasvatuksen opinnoissa, työn ohessa toteutettavissa koulutuksissa sekä työn organisoinnissa.
