Irtiottoja, navigointia, pärjäämisen pakkoa: Intersektionaalinen lähiluku rodullistamista kohtaavien nuorten reiteistä yliopistoon

Kirjoittajat

Avainsanat:

intersektionaalisuus, korkeakoulutus, koulutusvalinnat, resurssit, rodullistaminen, siirtymät

Abstrakti

Artikkelissamme tarkastelemme arjessaan rodullistamista kohtaavien nuorten koulutuspolkuja yliopistoon ja kysymme, millaiset resurssit ja sosiaaliset suhteet ovat olleet heille merkityksellisiä yliopistoon johtaneilla koulutuspoluillaan. Aineistomme koostui 16 yliopisto-opiskelijan haastattelusta. Haastateltuja yhdisti opiskelu yliopistossa suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa sekä toistuvat kokemukset rodullistamisesta eli päätyminen jatkuvasti asemoiduiksi valkoisen suomalaisuuden ulkopuolelle. Rakensimme temaattisen analyysin pohjalta haastateltujen koulutuspoluista tyyppitarinoita, joita analysoimme intersektionaalisella otteella. Kaikki haastatellut olivat koulutukseen liittyvien haaveidensa toteuttamiseksi tehneet jonkinlaisen irtioton, mikä oli tarkoittanut esimerkiksi hakeutumista lukioon oman asuinalueen ulkopuolelle tai etäisyyden ylläpitoa niihin nuoriin, joiden seura olisi voimistanut heidän assosioimistaan ei-valkoisuuteen. Yliopistoon pääseminen näytti lisäksi vaativan yhtäältä keskiluokkaisina pidettyjen resurssien hankkimista, toisaalta rodullistettujen vähemmistöjen keskuudessa tunnistettua, jopa menestyksen pakoksi kääntyvää sinnikkyyttä. Tutkimuksemme haastaa käsitystä tasa-arvoisesta ja meritokraattisesta koulutusjärjestelmästä tehden näkyväksi niitä tapoja, joilla se edelleen huolimatta pyrinnöistä yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon tulee suosineeksi keskiluokkaista valkoista suomalaisuutta.

Osasto
Artikkeleita

Julkaistu

2024-06-13

Viittaaminen

Souto, A.-M., & Lappalainen, S. (2024). Irtiottoja, navigointia, pärjäämisen pakkoa: Intersektionaalinen lähiluku rodullistamista kohtaavien nuorten reiteistä yliopistoon . Kasvatus, 55(3), 272–287. https://doi.org/10.33348/kvt.145980