Opettajan minäpystyvyys ja sen yhteydet oppilaan motivationaalisiin uskomuksiin painotetuilla sekä yleisopetuksen luokilla
Avainsanat:
kontrolliodotususkomus, minäpystyvyys, minäuskomus, opettaja, painotetut luokat, peruskouluAbstrakti
Opettajan minäpystyvyyden eri ulottuvuuksien yhteyksiä oppilaan motivationaalisiin uskomuksiin ei ole aikaisemmin juurikaan tutkittu. Tässä artikkelissa tarkastelemme opettajien (n=40) itsearvioidun minäpystyvyyden eri ulottuvuuksien (luokan oppimisilmapiiri, käyttäytymisen hallinta ja yhteistyö kodin kanssa) yhteyttä peruskoulun 6. luokan oppilaiden (n=842) minä- ja kontrolliodotus-uskomuksiin. Lisäksi selvitämme, eroavatko nämä yhteydet painotetuilla (esim. musiikki tai urheilu) ja yleisopetuksen luokilla taustatekijöiden huomioimisten jälkeen. Analysoimme aineistoa lineaarisella sekamallinnuksella ja valikoimme toiminnan kontrolliteorian kolmesta osiosta minä- ja kontrolliodotus-uskomukset, joihin ympäristöllä tiedetään olevan vaikutusta. Opettajan minäpystyvyyden eri ulottuvuudet olivat yhteydessä siihen, miten paljon oppilaat uskoivat omiin oppimisen mahdollisuuksiinsa kouluympäristössä. Vaikka tilastolliset yhteydet eivät olleet voimakkaita, opettajan minäpystyvyyden ulottuvuuksien yhteydet oppilaiden tutkittuihin motivationaalisiin uskomuksiin näyttäytyivät erilaisina painotettujen ja yleisopetuksen luokkien välillä. Myös opettajien taustatekijöillä havaittiin olevan tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä oppilaiden motivationaalisiin uskomuksiin. Tulokset tuovat uusia näkökulmia siihen, minkälaiset tekijät saattavat tuottaa eroja oppilaiden oppimismotivaatioon painotetun opetuksen ja yleisopetuksen luokilla. Tuloksemme osoittavat, että jatkotutkimuksissa olisi hyvä huomioida opettajan rooli, kun tarkastellaan eroja painotetun ja yleisopetuksen luokilla opiskelevien lasten oppimisessa.