Lahjakkaat oppijat osana perusopetuksen inkluusiota: Opettajaopiskelijoiden käsityksiä

Kirjoittajat

Avainsanat:

eriyttäminen, inkluusio, lahjakkuus, opettajankoulutus, perusopetus, positioanalyysi

Abstrakti

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää opettajaopiskelijoiden käsityksiä lahjakkaiden oppijoiden opettamisesta osana inklusiivisuutta painottavaa suomalaista perusopetusta. Opettaja opiskelijoille esitettiin skenaario kehyskertomuksena, jonka kirjoittamista he jatkoivat ohjeistuksen mukaan. Positioanalyysin ja laadullisen sisällönanalyysin avulla tarkasteltiin opiskelijoiden lahjakkaille oppijoille antamia positioita sekä perusteluja huomioida tai olla huomioimatta lahjakkaiden tarpeita opetuksessa ja muussa luokkahuonetoiminnassa. Kirjoitelmissa todettiin, että opettajan pitäisi toiminnassaan huomioida lahjakkaiden oppijoiden tarpeet, mutta samalla kuvattiin myös monenlaisia jännitteitä, jotka tekevät eriyttämisestä haasteellista. Perustelut kytkeytyivät ymmärrykseen 1) inkluusion pedagogisesta ulottuvuudesta, 2) inkluusion sosiaali-sesta ulottuvuudesta ja 3) opettajan professionaalisuuden ulottu-vuudesta. Lahjakkuuden tukeminen näyttäisi haastavan tulevia opettajia myös emotionaalisesti. Lahjakkuutta sekä siihen liittyviä käsityksiä ja tunteita on syytä käsitellä opettajankoulutuksessa, jotta tulevat opettajat pystyvät työssään huomioimaan lahjakkaiden opettamisen osana inkluusiota.

Osasto
Artikkeleita

Julkaistu

2024-12-12

Viittaaminen

Lassila, E. T., & Hyry-Beihammer, E. K. (2024). Lahjakkaat oppijat osana perusopetuksen inkluusiota: Opettajaopiskelijoiden käsityksiä . Kasvatus, 55(5), 538–556. https://doi.org/10.33348/kvt.154614