Osaamisen parantaminen vai itsemääräytymisen vahvistaminen?
Pohdintaa institutionaalisen kasvatuksen tehtävästä
Avainsanat:
itsemääräytyminen, osaaminen, Gert Biesta, Pauli Siljander, valtaintressit, koulu, BildungAbstrakti
Termit osaaminen ja elinikäinen oppiminen esiintyvät tämän päivän sivistyspoliittisessa keskustelussa toistuvasti. Käytämme näistä kahdesta termistä yhteisnimitystä kvalifikaatiodiskurssi. Tarkastelemme osaamisen ja elinikäisen oppimiseen liittyvien näkökulmien suhdetta kasvatuksen tehtäviin tukeutuen Gert Biestan ja Pauli Siljanderin esityksiin kasvatuksen funktioista. Artikkelimme varsinaisen ytimen muodostaa itsemääräytymisen pohtiminen ja sen kytkeminen kasvatukseen: mitä kasvatuksen tulisi olla, jotta jokaisella olisi mahdollisuus tulla omanlaisekseen yksilöksi. Tarkastelemme tässä yhteydessä myös sitä, muodostaako kvalifikaatiodiskurssi uhan yksilön itsemääräytymiselle ja miten voimme välttää uhan toteutumisen.