Ideologista linnaketta rakentamassa
PragerU:n videotuotanto antifeministisenä kulttuurisotateollisuutena
Abstrakti
Artikkeli tarkastelee yhdysvaltalaisen mediajärjestö PragerU:n videotuotantoa osana konservatiivista kulttuurisotateollisuutta antifeminismin näkökulmasta. PragerU-brändin takana toimii vuonna 2009 perustettu poliittinen järjestö Prager University Foundation, joka nimestään huolimatta ei ole akkreditoitu yliopisto tai tunnistettu koulutuksellinen toimija.
Järjestö tuottaa Youtubeen ja omalle verkkosivulleen ensisijaisesti viiden minuutin pituisia, konservatiivisesta maailmankuvasta ammentavia katsauksia Yhdysvaltojen politiikkaan, kulttuuriin ja historiaan. Se kuvailee itseään vastavallankumouksellisena toimijana osana laajempaa, liberalismia vastaan käytyä kulttuurisotaa.
PragerU:n tapausesimerkin kautta artikkeli hahmottaa kulttuurisotia ensisijaisesti tuotettuna ilmiönä, jonka takana toimii yhdysvaltalaisten oikeistolaisten poliittisten järjestöjen, ajatushautomoiden ja mediatoimijoiden muodostama teollisuushaara. Artikkeli kysyy, miten PragerU:n videoissa käsitellään feminismiä antagonistisesta näkökulmasta ja miten järjestön tuotanto kytkee feminismiä ja käsityksiä sukupuolesta laajempiin kulttuurisotakehyksiin. Se hahmottaa, miten videoissa rakennetaan ideologista kuvaa todellisuudesta retoriikan, kontekstin ja audiovisuaalisen esittämisen yhteisvaikutuksessa.
Avainsanat: kulttuurisotateollisuus, kulttuurisodat, feminismi, antifeminismi, konservatismi, Youtube
Building the Ideological Fortress: PragerU Videos as Antifeminist Culture War Industry
This article examines the video productions of a US media organization PragerU as part of a conservative culture war industry, from the perspective of antifeminism. Behind the PragerU brand is the organization Prager University Foundation, founded in 2009, which despite its name is not an accredited university or a recognized educational operator.
PragerU mainly publishes 5-minute-long videos on Youtube and their own webpage, which center on various topics of US politics, culture, and history from a conservative worldview. It describes itself as a counterrevolutionary organization as part of a larger culture war against liberalism.
Through the case example of PragerU, the article explicates the culture wars as an intentionally produced phenomenon backed by an industry of right-wing political organizations, think tanks, and media entities. The article questions how PragerU videos discuss feminism from an antagonistic point of view and how they connect feminism and issues of gender mode widely to larger culture war frames. It traces how the videos build ideological worldviews of reality in the intersection of rhetorics, context, and audiovisual presentation.
Keywords: culture war industry, culture wars, feminism, antifeminism, conservatism, YouTube