”Mitä oot mieltä tästä?”

Ylen journalistiset sisällöt videojakoalusta Tiktokissa

Kirjoittajat

  • Tanja Sihvonen Vaasan yliopisto
  • Nuppu Pelevina Vaasan yliopisto
  • Ville Manninen Jyväskylän yliopisto
  • Teija Waaramaa Vaasan yliopisto
  • Virpi Salojärvi Vaasan yliopisto
  • Liisa Kääntä Vaasan yliopisto

Abstrakti

Lyhytvideoiden jakoalusta Tiktok on viime vuosina noussut merkittävään asemaan paitsi viihteen myös uutisten ja yhteiskunnallisten sisältöjen levityksessä. Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaista journalistista sisältöä suomalainen julkisrahoitteinen mediainstituutio, Yleisradio, tuottaa Tiktokiin. Alusta valittiin tutkimuksen kohteeksi, sillä se keskittyy digitaalisesti jaeltaviin videosisältöihin, mikä on määritelty myös Ylen strategiseksi painopisteeksi. Toisaalta alustaa on syytä tutkia myös siksi, että sen suosio journalismin lähteenä kasvaa edelleen etenkin nuorempien ikäryhmien parissa.

Tutkimuksen aineisto koostuu sadasta suosituimmasta videosta, jotka on kerätty tileiltä Yle Uutiset, Yle Mix, Yle Kioski eduskunnassa ja Yle Kioski Popup. Kuvailemme ensin tilien sisältöprofiileja, eli tarkastelemme yleisellä tasolla sitä, miten omaleimaista kunkin tilin sisältö on ja millaisia niiden kohderyhmät ovat. Sen jälkeen analysoimme näillä tileillä julkaistuja videoita keskittymällä niiden aiheisiin, videoilla esiintyviin henkilöihin, esittämisen tapaan sekä yleisön puhutteluun ja sitouttamiseen. Analysoimme myös, miten multimodaalisuus ja muut Tiktokille ominaiset piirteet sekä affordanssit valjastetaan Ylen näkökulmasta mielekkään tiedon, näkökulmien ja tunteiden välittämiseen.

Analyysimme osoittaa, että Ylen tuottamat sisällöt Tiktokissa ovat perinteistä televisio- ja verkkojournalismia huomattavasti viihteellisempiä ja kokeellisempia. Sopeutuessaan Tiktok-ympäristön asettamiin reunaehtoihin ne päätyvät monin tavoin haastamaan journalismin perinteisiä arvoja ja normeja.

Avainsanat: digitaalinen journalismi, video, Tiktok, Yleisradio, nuoret


“What do you think about this?” – Yle’s journalism on the video sharing platform TikTok

In recent years, the short-form video sharing platform TikTok has become an important platform not only for entertainment but also for news and societally relevant content. This study examines what kind of journalistic content is produced on TikTok by Yleisradio, the Finnish publicly funded broadcasting company. TikTok was chosen for the study because of its focus on digitally distributed video content, which is also defined as a strategic priority for Yle. This topic is important to study because the platform’s popularity as a source of journalism continues to grow, especially among younger age groups.

The research data consists of the 100 most popular videos collected from the accounts Yle Uutiset, Yle Mix, Yle Kioski eduskunnassa, and Yle Kioski Popup. We first describe the profiles of the accounts by looking at how distinctive the video content of each account is and what their target audiences are. We then analyse the videos published on these accounts by focusing on their subject matter, the people featured in the videos, the way topics are presented, and how they address and engage audiences. We also analyse how multimodality as well as the inherent features and affordances of the platform are harnessed by Yle to convey meaningful information, perspectives, and emotions.

Our analysis shows that the content produced by Yle on TikTok is significantly more entertainment-focused and experimental than traditional broadcast and online journalism. By adapting to the affordances of the Tiktok platform these videos end up challenging the traditional values and norms of journalism in many ways.

Keywords: digital journalism, video, TikTok, Yleisradio, youth

Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit

Julkaistu

2025-04-01

Viittaaminen

Sihvonen, T., Pelevina, N., Manninen, V., Waaramaa, T., Salojärvi, V., & Kääntä, L. (2025). ”Mitä oot mieltä tästä?”: Ylen journalistiset sisällöt videojakoalusta Tiktokissa. Lähikuva – audiovisuaalisen kulttuurin tieteellinen julkaisu, 38(1), 26–51. https://doi.org/10.23994/lk.160193