St. Cyril of Alexandria's Miaphysite Christology and Chalcedonian Dyophysitism
Abstract
Kyrillos Aleksandrialaisen (378–444) varhaistuotannossaan käyttämä kristologinen määritelmä mia physis tou theou logou sesarkomene (”Jumalan Sanan yksi lihaksitullut luonto”) yhdistää ei-kalkedonilaiset (orientaaliset) kirkot kalkedonilaisiin. Näin on siitä huolimatta, että ei-kalkedonilaiset ovat perinteisesti olleet sitä mieltä, että Kalkedonin kirkolliskokous 451 kieltää Kyrilloksen määritelmän hyväksymällä määritelmän “yksi hypostasis kahdessa luonnossa”.
Erillään olevien ortodoksisten kirkollisten perinteiden lähentymiselle on sen takia ratkaisevan tärkeää, että kalkedonilaiset kirkot pystyvät selittämään ei-kalkedonilaisille kirkoille, miten Kalkedonin hyväksymä dyofysitismi on sovittavissa Kyrilloksen miafysiittisen kristologian kanssa. Samalla kalkedonilaiset voivat puolestaan ymmärtää, etteivät ei-kalkedonilaiset välttämättä ole monofysiittejä, vaan että hyväksymällä Kyrilloksen miafysitismin he pysyvät ortodoksisessa perinteessä.