Populaarikulttuurin paikkoja ja politiikkaa

Kung Fu -elokuvien pekingiläistyvä Hongkong

Kirjoittajat

  • Jukka Aukia Itä-Aasian tutkimuskeskus, Turun yliopisto
  • Anna Peltomäki Kulttuurituotanto ja maisemantutkimus, Turun yliopisto

Avainsanat:

populaarikulttuuri, identiteetti, Kiina, Hongkong, paikka

Abstrakti

Kirjoituksessa tarkastelemme, miten Manner-Kiinan voimistunut määräysvalta Hongkongin lokaliteettiin ilmenee populaarikulttuurissa. Paikan politiikka tulee esiin kung-fu -elokuvien taustalla vaikuttavissa mannerkiinalaisissa identiteettinarratiiveissa sekä toisaalta nostalgia-elokuvien ilmentämässä kaipauksessa Hongkongin luovutusta edeltävään ajanjaksoon. Hongkongin elokuvateollisuuden lisääntynyt Kiina-johtoisuus oli myös keskeinen peruste demokratia-aktivistien vaatimalle Ip Man 4 -elokuvan boikotille, mikä on puolestaan nähtävä osana laajempaa pekingiläistämistoimia vastustavaa liikehdintää. Liitämme Manner-Kiinan ja Hongkongin demokratialiikkeen välisen jännitteen populaarikulttuurin ja paikan suhdetta tarkastelevaan kansainväliseen tutkimuskirjallisuuteen. Kirjoitus korostaa populaarikulttuurin merkitystä politiikan tutkimukselle, mikä konkretisoituu sen kytkennöissä paikkoihin.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Keskustelua

Julkaistu

2020-11-02

Viittaaminen

Aukia, J., & Peltomäki, A. (2020). Populaarikulttuurin paikkoja ja politiikkaa: Kung Fu -elokuvien pekingiläistyvä Hongkong. Politiikka, 62(4), 406–418. https://doi.org/10.37452/politiikka.97460