Populaarikulttuurin paikkoja ja politiikkaa

Kung Fu -elokuvien pekingiläistyvä Hongkong

Kirjoittajat

  • Jukka Aukia Itä-Aasian tutkimuskeskus, Turun yliopisto
  • Anna Peltomäki Kulttuurituotanto ja maisemantutkimus, Turun yliopisto

Avainsanat:

populaarikulttuuri, identiteetti, Kiina, Hongkong, paikka

Abstrakti

Kirjoituksessa tarkastelemme, miten Manner-Kiinan voimistunut määräysvalta Hongkongin lokaliteettiin ilmenee populaarikulttuurissa. Paikan politiikka tulee esiin kung-fu -elokuvien taustalla vaikuttavissa mannerkiinalaisissa identiteettinarratiiveissa sekä toisaalta nostalgia-elokuvien ilmentämässä kaipauksessa Hongkongin luovutusta edeltävään ajanjaksoon. Hongkongin elokuvateollisuuden lisääntynyt Kiina-johtoisuus oli myös keskeinen peruste demokratia-aktivistien vaatimalle Ip Man 4 -elokuvan boikotille, mikä on puolestaan nähtävä osana laajempaa pekingiläistämistoimia vastustavaa liikehdintää. Liitämme Manner-Kiinan ja Hongkongin demokratialiikkeen välisen jännitteen populaarikulttuurin ja paikan suhdetta tarkastelevaan kansainväliseen tutkimuskirjallisuuteen. Kirjoitus korostaa populaarikulttuurin merkitystä politiikan tutkimukselle, mikä konkretisoituu sen kytkennöissä paikkoihin.

Lataukset

Osasto
Keskustelua

Julkaistu

2020-11-02

Viittaaminen

Aukia, J., & Peltomäki, A. (2020). Populaarikulttuurin paikkoja ja politiikkaa: Kung Fu -elokuvien pekingiläistyvä Hongkong. Politiikka, 62(4), 406–418. https://doi.org/10.37452/politiikka.97460