”Rypsiöljy – liian hyvää ollakseen totta” -tiedotus- ja menekinedistämisohjelma

Authors

  • Pasi Lähdetie Elintarviketeollisuusliitto ry (ETL), PL 115, 00241 Helsinki

Abstract

Elintarviketeollisuusliiton toimialayhdistys Öljynpuristamoyhdistys on aloittamassa EU:n sisämarkkinoille suunnattua menekinedistämisrahoitusta rypsiöljyn tiedotus- ja menekinedistämisohjelmalle Suomessa. Ohjelman tavoitteena on parantaa rypsiöljyn imagoa, lisätä tietämystä sen hyvistä ominaisuuksista sekä lisätä rypsiöljyn kulutusta.
Yleinen kiinnostus terveyttä kohtaan ja terveyttä edistävien tuotteiden kysyntä lisääntyvät. Elintarviketeollisuuden tuotekehityksessä pyritään vastaamaan kysynnän tuomiin haasteisiin tarjoamalla uusia innovatiivisia ratkaisuja. ”Joskus parhaat asiat ovat nenämme alla.” Näin voidaan sanoa rypsiöljystä. Sen hyvät ravitsemukselliset ominaisuudet on tieteellisesti osoitettu ja sen käyttömahdollisuudet ovat monipuoliset. Lisäksi rypsiöljyn mieto maku antaa tilaa ruoka-aineiden omille mauille ja aromeille.
Maa- ja metsätalousministeriön Tietopalvelukeskuksen julkaiseman Ravintotaseen mukaan suomalaisten keskimääräinen kasviöljyjen kulutus vuonna 2003 oli 5,3 kg ja siitä rypsiöljyn osuus oli noin 75 %. Suomessa käytetään keskimäärin kasviöljyjä 14,5 g eli ruokalusikallinen henkeä kohden päivässä. Vuosittain toistettavien AC Nielsenin Markets Trends -tilastojen mukaan Suomen vähittäismyynnissä olevien kasviöljyjen myynti on tasaantunut ja rypsiöljyn myynti on vähentynyt viime vuosina.
Kolmivuotinen rypsiöljyn tiedotus- ja menekinedistämisohjelma ”Rypsiöljy – liian hyvää ollakseen totta” alkaa vuoden 2006 keväällä. Vuotuinen budjetti on 250 000 euroa, josta EU:n osuus on 50 %, Suomen valtion 20 % sekä toimialan 30 %. Öljynpuristamoyhdistyksen, jonka jäseniä ovat Ravintoraisio Oy ja Mildola Oy, lisäksi hankkeessa on mukana MTK. Ohjelman käytännön toteutuksesta vastaa mainostoimisto Recommended Finland Oy.
Euroopan Unioni täydentää maatalouspoliittisia järjestelmiään maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden menekinedistämisohjelmilla. Unioni rahoittaa kokonaan tai osittain toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on antaa tietoa EU:n maataloustuotteista ja elintarvikkeista tai edistää niiden myyntiä niin sisämarkkinoilla kuin ns. kolmansissa maissa eli EU:n ulkopuolella. Lainsäädäntö on ollut voimassa vuosituhannen vaihteesta ja ensimmäiset hankkeet on aloitettu vuonna 2001.
Neuvoston asetuksen mukaan EU voi osallistua sellaisten toimien rahoittamiseen, jotka liittyvät PR-toimintaan, menekinedistämiseen ja tiedotukseen, ja niillä pyritään erityisesti tuomaan esille EU:n tuotteiden parhaat puolet kuten laatu, hygienia, elintarvikkeiden turvallisuus, ravintoarvo, merkinnät, eläinten hyvinvointi ja elintarviketuotannon ympäristöystävällisyys. Muita toimia ovat osallistuminen erilaisiin tapahtumiin ja messuille sekä tiedotuskampanjat, jotka koskevat suojattuja alkuperänimityksiä ja maantieteellisiä merkintöjä sekä aitoja perinteisiä tuotteita, EU:n laatu- ja merkintäjärjestelmiä ja luonnonmukaista maataloustuotantoa. Tietoa voidaan jakaa myös EU:n määritetyllä alueella tuotettujen laatuviinien (tma-laatuviinit) järjestelmästä, ja tuotteiden menekkiä voidaan edistää luotaamalla uusia markkinoita.

Downloads

Download data is not yet available.
Section
Artikkelit

Published

2006-01-31