Maitotilojen menestyminen ja kehittämisstrategiat
Nyckelord:
maidontuotanto, kehittäminen, kannattavuus, strategia, kasvu, menestyminenAbstract
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia yritystoiminnan kehittämisstrategioita maidontuottajilla
on ja mistä komponenteista ne muodostuvat sekä tarkastella, millaisia ovat taloudelliset toimintaedellytykset
eri kehittämisstrategioita suunnittelevilla tiloilla. Aineistona käytettiin MTT:n kannattavuuskirjanpitoon
kuuluvia maitotilojen tilinpäätöksiä vuosilta 2000-2007 sekä kirjanpitokyselyä vuodelta
2007. Aineistossa oli 125 tilaa ja sitä analysoitiin pääkomponentti- ryhmittely- ja varianssianalyyseillä.
Tulosten perusteella maidontuottajat voidaan ryhmitellä erilaisten kehittämisaikomusten perusteella
säilyttäjien, toiminnan uudelleen suuntaajien, laajentamishakuisten ja voimakkaasti laajentamishakuisten
ryhmiin. Suurella osalla maidontuottajista näytti olevan edelleen halua laajentaa tuotantoaan.
Laajentamishakuisuus oli yhteydessä jo aiemmin toteutuneeseen tilakoon kasvuun. Laajentamiseen
liittyi myös halu kehittää yhteistyötä toisten tilojen ja muiden yhteistyökumppanien kanssa. Laajentamishakuiset
yrittäjät ovat myös muita valmiimpia lisäämään vieraan pääoman käyttöä ja ottamaan
riskejä. Kasvuhakuisten yrittäjien tilojen kannattavuus ja sen kehitys vuosina 2000 – 2007 ei ollut
olennaisesti muista tiloista poikkeava. Tuotannon uudelleen suuntaaminen näytti olevan yhteydessä
tilan sukupolvenvaihdostilanteeseen.