Koululaisten sosiaaliset hierarkiat ja koulumyönteisyys

Kirjoittajat

  • Mira Kalalahti
  • Sakari Karvonen
  • Ossi Rahkonen

Abstrakti

Sosiaalisen aseman mittaamisella pyritään tavoittamaan yhteiskunnallisia luokituksia, jotka ovat yhteydessä, selittävät tai ennustavat elinoloissa tai hyvinvoinnissa havaittavia eroja. Sosiaalisen aseman mittaaminen on luokkayhteiskuntaa koskevan keskustelun myötä laventunut useammille ulottuvuuksille ja korostanut myös yksilöiden oman näkemyksen, subjektiivisen sosiaalisen aseman merkitystä luokituksissa. Lapsia ja nuoria koskevassa tutkimuksessa on myös otettu huomioon yhä enemmän sosiaalisen aseman muotoutumisen hetki: oman subjektiivisen aseman ja kasvuperheen sosiaalisen aseman sekä erottautuminen että kytkeytyminen toisiinsa. Artikkelissa tarkastellaan helsinkiläisille peruskoulun 9-luokkalaisille suunnatun kyselylomakeaineiston (n=2369) avulla subjektiivisten ja objektiivisten sosiaalisen aseman mittareiden yhteyksiä. Artikkelissa tutkitaan, miten oppilaan arvio perheensä yhteiskunta-asemasta, oppilaan arvio asemastaan kouluyhteisön hierarkiassa ja oppilaan objektiivisesti mitattu sosiaalinen asema ovat yhteydessä toisiinsa. Lisäksi tarkastellaan, miten nämä erilaiset tavat mitata sosiaalista asemaa selittävät yhtä koulutuksen saavutuksiin vaikuttavaa asennetekijää, koulumyönteisyyttä. Artikkelin tulokset osoittavat, että subjektiivisilla sosiaalisen aseman mittareilla voidaan tavoittaa nuorten sosiaalisten hierarkioiden merkitys perheen sosiaalista asemaa ja objektiivisia mittareita kattavammin.

Tiedostolataukset

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2011-06-01

Viittaaminen

Kalalahti, M., Karvonen, S., & Rahkonen, O. (2011). Koululaisten sosiaaliset hierarkiat ja koulumyönteisyys. Sosiologia, 48(3). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sosiologia/article/view/123973