Opittua käsitteistöä vai koettua yhteiskunnallisuutta? Pohdintoja nuorten kansalaisuudesta politiikkakyselyjen valossa

Kirjoittajat

  • Anni Rytioja
  • Kirsi Pauliina Kallio

Avainsanat:

kansalaisuus, nuoret, osallisuus, nuorisopolitiikka, Engin Isin

Abstrakti

Artikkeli pohtii nuorten kansalaisuutta Engin F. Isinin kansalaisuuden teorian näkökulmista. Sen taustalla on monivuotinen lasten ja nuorten osallistumista, poliittista toimijuutta ja kansalaisuutta koskeva tutkimus. Artikkelissa esitellään tuloksia osatutkimuksesta, jossa etsittiin erilaisia kansalaisuuden ulottuvuuksia nuorille suunnatuista, yhteiskunnallista aktiivisuutta ja asenteita kartoittavista kyselyistä. Laajaan kansalaisuuden tulkintaan perustuen tutkimme, millaisia oletuksia alaikäisten kansalaisuudesta kyselyt sisältävät ja miten nuorten ajatellaan kiinnittyvän yhteiskuntaan poliittisina toimijoina. Analyysiin sisältyy myös nuorten esittämien näkökulmien pohdintaa perustuen esseevastauksiin, joita vastaajat laativat osana yhtä tarkastelemistamme kyselyistä. Keskeinen tutkimustuloksemme on, että kyselylomakkeet perustuvat pääosin institutionaaliselle käsitykselle osallistumisesta. Niissä esitetään niukasti kysymyksiä muodollisen politiikan ulkopuolelle jäävästä maailmasta. Samoin nuorten kirjoitelmissa korostuvat vakiintuneet kansalaistoiminnan muodot. Molemmissa aineistoissa ilmenee muitakin kansalaisuuden ulottuvuuksia, mutta lähinnä vaihtoehtoisina tai sivuutettuina osallistumisen mahdollisuuksina. Johtopäätöksenä ehdotamme, että demokraattisen yhteiskunnan kannalta olisi olennaista kiinnittää enemmän huomiota alaikäisten arkiseen osallistumiseen ja koettuun yhteiskunnallisuuteen.

Tiedostolataukset

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2018-01-01

Viittaaminen

Rytioja, A., & Kallio, K. P. (2018). Opittua käsitteistöä vai koettua yhteiskunnallisuutta? Pohdintoja nuorten kansalaisuudesta politiikkakyselyjen valossa. Sosiologia, 55(1), 6–27. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/sosiologia/article/view/124338