Sivistysyliopisto organisaatiossa ja tutkijakoulureformismissa
Avainsanat:
Kari Kantasalmi, sivistysyliopisto, tutkijakoulureformi, tutkijakoulut, tohtoriohjelmat, käsitehistoria, sivistys, semantiikka, tutkimus, opetus, tieteellinen sivistys, Wilhelm Humboldt, J.V. SnellmanAbstrakti
Monet ajattelevat, että 1800-luvun Preussin yliopistokeskustelun ydinkäsitteessä (Bildung) olisi jotakin ajankohtaisesti lupaavaa.1 Ajankohtaistaminen tapahtuu valitettavan usein idealisoimalla perinnettä, harvemmin analyyttisesti syventäen. Tässä kirjoituksessa puolustan jälkimmäistä asennetta yliopistolaitoksen itseymmärryksen edellytyksenä. Sivistysyliopistoperinteen semantiikan yhteiskunta- ja sosiaaliteoreettisesti informoitu käsitehistoriallinen syventäminen edistäisi muun muassa tutkijakoulureformin moniulotteisuutta. Se saattaisi hillitä reformismin haittoja ja kohentaa yliopisto-organisaation yhteisöllisiä edellytyksiä.Viittaaminen
Kantasalmi, K. (2013). Sivistysyliopisto organisaatiossa ja tutkijakoulureformismissa. Tieteessä tapahtuu, 31(2). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/7856