Exploring transnational learning spaces and informal learning processes of migrants

Lektio KT, yliopisto-opettaja Pauliina Aleniuksen väitöskirjan tarkastustilaisuudesta 16.5.2015 Tampereen yliopistossa.

Kirjoittajat

  • Pauliina Alenius

Avainsanat:

informaali oppiminen, maahanmuuttajat, ylirajainen tila, siirtolaisuus

Abstrakti

Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella siirtolaisten oppimisprosesseja ylirajaisissa ympäristöissä ja näissä muodostuvia ylirajaisia oppimistiloja. Väitöstutkimus keskittyi erityisesti Suomen ja Viron välillä liikkuvien siirtolaisten ja maahanmuuttajien kokemuksiin. Tutkimusaineisto (78 puolistrukturoitua haastattelua ja 20 elämänkertahaastattelua) kerättiin Suomessa TRANS-NET- tutkimusprojektissa (2008-2011). Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen, teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa sovellettiin sosiokulttuuriseen oppimiseen ja ylirajaisuustutkimukseen liittyviä teorioita ja käsitteitä. Tutkimuksessa nousi esiin kolme laajaa ylirajaista oppimisympäristöä: ylirajainen perhetila, ylirajainen ammatillinen tila ja ylirajainen yhteiskunnallinen tila. Nämä rajat ylittävät, sosiaalisesti rakentuneet tilat yhdistivät kahdessa tai useammassa eri yhteiskunnassa asuvat tai asuneet henkilöt. Siirtolaisten keskeisiä oppimisprosesseja ylirajaisissa ympäristöissä olivat käsitysten ja toimintatapojen erojen tunnistaminen, erilaisten uskomusten ja tapojen vertailu, oman sosiokulttuurisen taustan reflektio, uusien ideoiden, toimintatapojen ja ajattelutapojen omaksuminen ja jakaminen yli kansallisten rajojen sekä identiteetin rakentuminen erilaisten yhteisöjen jäsenyyksien kautta.

Viittaaminen

Alenius, P. (2015). Exploring transnational learning spaces and informal learning processes of migrants: Lektio KT, yliopisto-opettaja Pauliina Aleniuksen väitöskirjan tarkastustilaisuudesta 16.5.2015 Tampereen yliopistossa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 17(2), 103–108. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/90109