LASTEN KERRONTATAITOJEN ARVIOIMINEN

Kirjoittajat

  • Leena Mäkinen
  • Sari Kunnari

Abstrakti

Kerronnalla eli narraatiolla tarkoitetaan reaalimaailmaan tai mielikuvitukseen
perustuvien tapahtumien kielellistä kuvausta. Kerronta on yksi kielen
kehityksen tärkeä osa-alue, koska se vaatii sekä kielellisten että kognitiivisten
taitojen hallintaa ja niiden yhteensovittamista. Näin ollen kerrontataidoilla on
myös keskeinen rooli logopedisessa arvioinnissa ja kuntoutuksessa. Lasten
kerrontataitoja voidaan arvioida tyypillisesti tarinan uudelleen kerronnan tai
tarinan luomisen kautta. Myös niin kutsuttua henkilökohtaista kertomusta on
käytetty kerrontataitojen arvioinnissa. Tämän katsauksen tarkoituksena on
kuvata kolmen erilaisen kerronnan arviointimenetelmän teoreettista taustaa
ja menetelmien sovellettavuutta logopedisesta näkökulmasta. Kerrontataitoja
on tutkittu suomen kielessä vähän, vaikka esimerkiksi englanninkielistä
tutkimustietoa on saatavilla jo runsaasti. Lisää tutkimustietoa tarvitaankin
sekä kielellisissä taidoissaan tyypillisesti että poikkeavasti kehittyvien
suomenkielisten lasten kerrontataidoista.

Avainsanat: Kerronta, arvioiminen, kielen kehitys

Keywords: Narrative, assessment, language development.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Mäkinen, L., & Kunnari, S. (2013). LASTEN KERRONTATAITOJEN ARVIOIMINEN. Puhe ja kieli, 29(3), 103–120. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/4770