PUHEEN HAVAINTO, KUULOJÄRJESTELMÄ JA AIVOJEN RYTMIT DYSLEKSIASSA

Kirjoittajat

  • Jarmo A. Hämäläinen
  • Paavo H. T. Leppänen

Abstrakti

Dysleksia on kehityksellinen pulma lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa ja lukutaidon sujuvoitumisessa. Dysleksiaan liittyy myös muita pulmia esimerkiksi äänne- eli fonologisessa tietoisuudessa, kielellisessä muistissa, kyvyssä nimetä nopeasti tuttuja asioita ja kuulohavainnossa. Tämä katsausartikkeli keskittyy kuulohavainnon ja dysleksian välisiin yhteyksiin. Kuulotiedon käsittelyyn liittyvät pulmat ja lukihäiriö ovat olleet vilkkaan keskustelun aiheena jo pitkään johtuen melko ristiriitaisista löydöksistä. Meta-analyysi kuitenkin osoittaa, että jopa puolella heikoista lukijoista saattaa olla pulmaa äänen keston ja nousuaikojen havaitsemisessa sekä vähäisemmässä määrin taajuuksien
havainnossa. Vastaavasti äänen voimakkuuden havainnossa pulmia
ei juurikaan esiinny. Kuulojärjestelmässä esiintyvien pulmien taustalla oleva mekanismi on edelleen selvittämättä. Uusi näkökulma mahdolliseen mekanismiin on auennut aivojen rytmien kautta. Aivojen aktiivisuus seuraa puheen tavutason rytmiä ja siten muokkaa aikaikkunoita, joissa havaitseminen on erityisen tarkkaa. Henkilöillä, joilla on dysleksia, aivojen aktivaatio saattaa seurata puhetta ja puheen rytmiä eri tavalla kuin tyypillisillä lukijoilla ja siten olla yhtenä tekijänä puheen havaitsemisen ja fonologisten pulmien taustalla.

Avainsanat: aivot, dysleksia, kuulohavainto, puhe

Keywords: auditory perception, brain, dyslexia, speech

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2014-11-10

Viittaaminen

Hämäläinen, J. A., & Leppänen, P. H. T. (2014). PUHEEN HAVAINTO, KUULOJÄRJESTELMÄ JA AIVOJEN RYTMIT DYSLEKSIASSA. Puhe ja kieli, 34(3), 109–118. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/48183