FARMASEUTTIOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ VUOROVAIKUTUSOSAAMISESTA JA OPPIMISESTA

Kirjoittajat

  • Marja-Leena Hyvärinen
  • Nina Katajavuori
  • Paavo Tanskanen
  • Emma Kostiainen

Abstrakti

Tutkimuksessa tarkasteltiin farmaseuttiopiskelijoiden käsityksiä apteekin asiakasneuvontatyössä
tarvittavasta vuorovaikutusosaamisesta ja sen oppimisesta. Tutkimusaineisto
koostui farmaseuttiopiskelijoiden ensimmäisen työharjoittelujakson lopussa
laatimista kirjoitelmista (N = 136), jotka analysoitiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tavoitteena oli hankkia tietoa ammattisuuntautuneen ja työelämään
integroituvan puheviestinnän opetuksen ja oppimisen kehittämiseksi. Tulosten
perusteella ammatillinen vuorovaikutusosaaminen rakentuu yksilöllisissä ja ainutkertaisissa
vuorovaikutussuhteissa ja on yhteydessä oman erityisalan substanssin
hallintaan. Opiskelijat itse pitävät taitoharjoittelua ja henkilökohtaista palautetta
tehokkaimpana menetelmänä vuorovaikutusosaamisen kehittämisessä. Viestinnän
metakognitiiviset taidot sekä vuorovaikutuksen merkitys oppimisessa nousevat
tutkimuksen perusteella keskeiseen rooliin. Opiskelijat tarvitsevat ohjausta itsenäiseen
ja kriittiseen ajatteluun sekä kokemusten tietoiseen reflektoimiseen. He tarvitsevat
myös tietoon perustuvaa kykyä ymmärtää viestintäprosesseja ja vuorovaikutussuhteisiin
liittyviä tekijöitä.

Avainsanat: farmasia, vuorovaikutus, osaaminen, ammatillinen oppiminen

Keywords: pharmacy, human interaction, competence, professional learning

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Hyvärinen, M.-L., Katajavuori, N., Tanskanen, P., & Kostiainen, E. (2013). FARMASEUTTIOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ VUOROVAIKUTUSOSAAMISESTA JA OPPIMISESTA. Puhe ja kieli, 25(3), 105–121. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/6687