KIELEN OMAKSUMINEN - KYPSYMISTÄ VAI OPPIMISTA?

Kirjoittajat

  • Pauli Salo

Abstrakti

Monet kielen omaksumiseen liittyvät peruskysymykset ovat edelleen
kiistanalaisia. Tässä katsauksessa tarkastelen kiisteltyä kysymystä siitä, onko
kielen oppiminen enemmän perimän ohjaamaa kypsymistä vai kognitiivista
päättelyä. Onko kieleen liittyvä informaatio peräisin ympäristöstä vai aivojen
itsensä rakenteista? Selvennän myös universaalin kieliopin usein
väärinymmärrettyä suhdetta oppimisen ongelmaan sekä pyrin osoittamaan miksi
oppiminen nähdään kognitiotieteessä usein kypsymisenä kognitiivisen päättelyn
sijaan. Vaikka keskityn artikkelissa kielen oppimiseen, samat tulokset pätevät
nykynäkemyksen mukaan moniin muihinkin kognition osa-alueisiin.

Avainsanat: kielen oppiminen, kypsyminen, päättely, induktio, universaali kielioppi

Several basic questions of how first languages are acquired are still unclear. In this paper
1 will consider one such basic problem, narnely, whether language acquisition is genetically
determined maturation or rational, cognitive inference. Arguing in favor of the
maturational hypothesis, 1 will also clarify the often misunderstood role of the Universal
Grarnmar in the context of language learning. Although this review will concentrate on
language learning, similar questions are pertinent in any other domain of learning as
well.

Keywords: language learning, maturation, inference, inductive inference, universal
grarnmar

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Salo, P. (2013). KIELEN OMAKSUMINEN - KYPSYMISTÄ VAI OPPIMISTA?. Puhe ja kieli, 23(2), 65–76. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/8085