Lukiolaisten näkemyksiä etäopetuksesta ja palautteen keskeisistä piirteistä kieltenopetuksessa

Kirjoittajat

  • Toni Mäkipää Helsingin yliopisto

Avainsanat:

palaute, kieltenopetus, lukio, etäopetus

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa kartoitettiin lukiolaisten näkemyksiä kielten etäopetuksesta ja opettajan antamasta palautteesta. Aineistona oli 251 lukiolaisen avoimiin ja suljettuihin kysymyksiin antamat vastaukset, jotka analysoitiin monimenetelmällisin keinoin. Tulokset osoittavat, että lähiopetus on innostavampaa kuin etäopetus ja että tytöt suhtautuvat etäopetukseen myönteisemmin kuin pojat. Lukiolaisten mielestä tärkeintä kieltenopettajien palautteessa on palautteen luonne: palautteen tulisi olla kannustavaa ja yksilöllistä. Kuitenkaan noin joka kahdeksas lukiolainen ei osannut sanoa, mikä on tärkeintä etäopetuksessa annettavassa palautteessa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajankoulutuksessa tulee ottaa monipuolisemmin huomioon etäopetuksen pedagogiikka, jotta tulevat opettajat saavat työkaluja onnistuneeseen etäopetukseen.

  

Students’ perceptions of emergency remote teaching and salient features of teacher feedback in foreign language teaching

 

The purpose of this study was to explore general upper secondary students’ perceptions of emergency remote teaching and the teacher feedback given in it. The answers of 251 students to open-ended and closed-ended questions served as the dataset, which was analysed using mixed methods. The results showed that contact teaching was more encouraging compared to emergency remote teaching and that girls exhibited more positive perceptions of emergency remote teaching than boys. The students pointed out that the most important factor in teacher feedback was its nature: feedback should be encouraging and individual. Approximately one-eighth of the students were not, however, able to describe the most important factor in the teacher feedback given in emergency remote teaching. It can be concluded based on the results that the pedagogy of distance education should be considered more in teacher education so that future teachers will be equipped with tools for successful distance education.

 

Keywords: feedback, language teaching, general upper secondary school, emergency remote teaching

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2022-12-31

Viittaaminen

Mäkipää, T. (2022). Lukiolaisten näkemyksiä etäopetuksesta ja palautteen keskeisistä piirteistä kieltenopetuksessa. Ainedidaktiikka, 6(3), 52–68. https://doi.org/10.23988/ad.111068