Lukiolaisten näkemyksiä etäopetuksesta ja oppimista edistävästä palautteesta kieltenopetuksessa

Autor/innen

  • Toni Mäkipää Helsingin yliopisto

Schlagworte:

palaute, kieltenopetus, lukio, etäopetus

Abstract

Tässä tutkimuksessa kartoitettiin lukiolaisten näkemyksiä etäopetuksesta ja siinä annettavasta opettajan palautteesta kieltenopetuksessa. Aineistona oli 251 lukiolaisen vastaukset avoimiin ja suljettuihin kysymyksiin, ja ne analysoitiin monimenetelmällisin keinoin. Tulokset osoittavat, että etäopetus on lannistavampaa ja työläämpää kuin lähiopetus ja että tytöt suhtautuvat myönteisemmin etäopetukseen kuin pojat. Lukiolaisten mielestä tärkeintä kieltenopettajien palautteessa on palautteen luonne: palautteen tulisi olla kannustavaa ja yksilöllistä. Kuitenkaan noin joka kahdeksas lukiolainen ei osannut sanoa, mikä on tärkeintä etäopetuksessa annettavassa palautteessa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajankoulutuksessa tulee ottaa monipuolisemmin huomioon etäopetuksen pedagogiikka, jotta tulevat opettajat saavat työkaluja onnistuneeseen etäopetukseen.

Rubrik
Artikkelit

Veröffentlicht

2022-12-31

Zitationsvorschlag

Mäkipää, T. (2022). Lukiolaisten näkemyksiä etäopetuksesta ja oppimista edistävästä palautteesta kieltenopetuksessa. Ainedidaktiikka, 6(3), 52–68. https://doi.org/10.23988/ad.111068