Pienryhmän yhteiskirjoittamisen prosessin vaiheet ja vuorovaikutus viidennen luokan historian tunnilla
Schlagworte:
yhdessä kirjoittaminen, luokkahuonevuorovaikutus, diskurssianalyysi, tietoteksti, alakouluAbstract
Artikkelissa tarkasteltiin vuorovaikutuksen näkökulmasta, miten tietotekstiä laaditaan yhdessä pienryhmässä alakoulun historian oppitunnilla. Tutkimusaineisto koostui kolmen 5.-luokkalaisen oppilaan videoidusta pienryhmätyöskentelystä. Tutkimuksessa analysoitiin, miten yhdessä kirjoittamisen prosessi pienryhmässä rakentui ja millaisia kielellisen vuorovaikutuksen piirteitä siinä esiintyi. Yhdessä kirjoittamisen prosessia lähestyttiin diskurssianalyyttisestä näkökulmasta oppilaiden tekemien kielellisten aloitteiden kautta. Yhdessä kirjoittaminen ilmeni syklisenä prosessina, joka rakentui toistuvista työvaiheista: tiedonhausta, kirjoittamisen suunnittelusta ja kirjoittamisesta. Lisäksi kirjoitusprosessin työvaiheiden lomassa esiintyi työskentelyn säätelyä. Kielelliset aloitteet ja niistä kehkeytyvä vuorovaikutus erottivat vaiheita toisistaan, mutta toisaalta niillä rakennettiin ja ylläpidettiin kunkin vaiheen toimintaa. Tutkimuksessa havaittiin kirjoitusprosessissa korostuvan opittujen kirjoitustapojen rutiininomainen soveltaminen, mikä ilmeni oppilaiden yhteisymmärryksenä kirjoitustehtävän tekemisestä ja ryhmän työskentelyyn liittyvistä odotuksista. Tutkimus lisää tietoa siitä, millaisiksi oppilaiden yhdessä kirjoittamisen prosessit luokkahuonetilanteissa muotoutuvat.
Interaction and evolving writing process in a collaborative writing task of one small group of fifth graders
This article examined from an interactional point of view how one group of primary school students produce informational text during a history lesson. The data consisted of video-recorded small group work of three fifth graders. The article analyzed how the process of a collaborative writing task evolved and what kinds of interactional features were linked to the process. In the analysis of the collaborative writing task, discourse analysis was applied with the emphasis on linguistic initiatives.
The collaborative writing emerged as a cyclic process with recurrent stages: information retrieval, planning of writing, and producing text. In addition, stages of the structuring of the work appeared between the other recurrent stages when the students steered the joint conduct of the task. A central finding was that particular linguistic initiatives with emerging interaction were linked to the particular stages of the writing process. Furthermore, the analysis revealed that the students conducted the process in cooperation with the preconditions of the writing task and the ways in which the task was accomplished. The study sheds light on the emerging processes of the collaborative writing in classroom settings.
Keywords: discourse analysis, classroom interaction, collaborative writing, informational texts.
Zitationsvorschlag
Copyright (c) 2022 Ainedidaktiikka
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.