Studiosta steissille – Multimodaaliset kuuntelutehtävät ylioppilastutkinnon pitkien oppimäärien kielikokeissa 2018
Schlagworte:
kuullun ymmärtäminen, kielitaidon arviointi, digitaalinen ylioppilastutkinto, multimodaalisuusAbstract
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ylioppilastutkinnon kielikokeissa esiintyvien kuullunymmärtämistehtävien reiluutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Keskityimme multimodaalisiin tehtävätyyppeihin, jotka tulivat mahdolliseksi digitaalisen ylioppilastutkinnon myötä. Aineisto käsitti englannin (n = 37086), ruotsin (n = 1626) ja saksan (n = 491) pitkien oppimäärien kokeisiin vuonna 2018 osallistuneiden kokelaiden osiokohtaiset pistemäärät, joita analysoitiin tilastollisin menetelmin. Lisäksi kyseisten kokeiden koetehtäviä ja niiden kuvauksia analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Multimodaaliset tehtävät edellyttävät kielitaidon lisäksi monilukutaitoa eli monimuotoisten tekstien ja niiden yhdistelmien tulkintaa. Eri kohderyhmien välisiä eroja tutkittaessa havaittiin joitakin eroja englannissa poikien ja ruotsinkielisten ja ruotsissa tyttöjen eduksi. Tasa-arvoisimmiksi osoittautuivat saksan kokeet. Tulokset hyödyttävät koetehtävien laatijoiden lisäksi kielten opetuksen parissa työskenteleviä.
From Studio to Station – Multimodal Listening Comprehension Task Types in in Long Syllabus of Languages in Finnish Matriculation Examinations in 2018
Abstract
This study addressed fairness and meaningfulness of listening comprehension tasks in the newly digitalized Finnish Matriculation Examination focusing on multimodal task types. The data comprised item scores of test takers in 2018 in long syllabus English (n = 37086), Swedish (n = 1626) and German (n = 491) and related test tasks together with task description sheets. Item scores were analyzed with statistical methods, and the task content with theory-driven content analysis. Multimodal items prerequisite multiple language-related and general competences and strategies and combinations of them. Group wise differences between investigated groups were detected in English in favour of boys and in Swedish in favor of girls, while all differences were smallest in the German tests. The results contribute to item writing and language education in general.
Keywords: listening comprehension, language assessment, high-stakes tests, computer-assisted testing
Zitationsvorschlag
Copyright (c) 2021 Ainedidaktiikka
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.