Luokanopettajaopiskelijoiden kuvatietokirjaluonnoksia turvallisuusopasteista. Ympäristönlukutaito osana turvallisuuskasvatusta
Keywords:
turvallisuuskasvatus, opettajankoulutus, ympäristönlukutaito, kuvatietokirjaAbstract
Tarkastelemme tutkimuksessamme rakennetun ympäristön lukutaitoa osana turvallisuuskasvatusta, ja erityinen huomiomme on turvallisuusopasteissa. Aineistonamme ovat kuvatietokirjaluonnokset, joihin luokanopettajaopiskelijat valokuvasivat turvallisuusopasteita kirjastossa ja sen lähiympäristössä ja kirjoittivat kuvatekstit. Kuvatietokirjaluonnokset tuli kohdistaa perusopetuksen 5.–6.-luokkalaisille. Analysoimme kirjoissa esillä olevaa rakennetun ympäristön lukutaitoa: kirjoissa tuli esiin monipuolinen kuva lukutaidosta, johon oppilaita tulee turvallisuuskasvatuksessa ohjata. Turvallisuusopasteissa oli vaihtelua muodossa (esim. kilvet, teippaukset ja esineet), aiheessa (esim. paloturvallisuus ja hätäpoistuminen) ja informaatiossa (esim. ohjeet ja varoitukset). Tarkastelimme kuvatietokirjaluonnoksista myös tapaa, miten rakennetun ympäristön lukutaitoa välitettiin oppilaille. Tutkimme kuvatekstien puhetoimintoja, joita olivat esimerkiksi neuvot, kysymykset ja toteamukset; kuvatekstien variaatio toi esille monia oppilasta puhuttelevia ja turvallisuuskasvatusta edistäviä tapoja välittää rakennetun ympäristön lukutaitoa. Tutkimuksemme tukee osaltaan opettajankoulutuksen ja perusopetuksen turvallisuusosaamisen kehittämistä
Class teacher students´ non-fiction picture book drafts of safety guides. Built environment literacy as part of safety education
Abstract
This study discusses the literacy of a built environment as a part of safety education. Particular attention is paid to safety guides. Our data consists of the draft non-fiction picture books compiled by class teacher students. The task was to photograph safety guides in the library and its surroundings and write captions. The books had to be targeted at 5th-6th grade primary school pupils. We analyzed the literacy of a built environment displayed in the books: the books provided a diverse view of the literacy in which the pupils are being instructed in safety education. The safety guides varied in the topics (e.g., plates, tapes, and items), in the subjects (e.g., fire safety and emergency exit), and the information (e.g., instructions and warnings). In addition, we researched the way the literacy of a built environment was conveyed to pupils. We analyzed the speech actions in the captions. They were, among others, advice, questions, and statements; the variety of the captions brought out many influential and conducive ways to safety education to convey the literacy of a built environment. Our research supports the development of safety competence in teacher education and in basic education.
Keywords: Safety education, teacher education, environmental literacy, non-fiction picture books
How to Cite
Copyright (c) 2022 Ainedidaktiikka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.