Autonomian auvo ja kiro
Tutkiva oppiminen maantieteen opetuksessa ja monialaisella opintojaksolla
Avainsanat:
tutkiva oppiminen, itseohjautuvuus, 2000-luvun taidot, monialainen oppiminen, maantieteen opetus, yläkoulu, lukioAbstrakti
Julkisessa keskustelussa on kannettu huolta yläkoulun ja lukion oppilaiden ja opiskelijoiden kyvystä suoriutua opinnoissa, joissa heille annetaan runsaasti vapautta suunnitella ja toteuttaa itse omaa oppimistaan. Eri-ikäiset oppijat kuitenkin hyötyvät vapaudesta, kunhan opettaja ohjaa sopivassa määrin oppimisprosessia. Tutkiva oppiminen tarjoaa oppijalle mahdollisuuden kokea jokaiselle ihmiselle tärkeitä asioita, kuten autonomiaa eli itsekseen pärjäämistä sekä kompetenssia eli pätevyyden tunnetta. Lisäksi tutkiva oppiminen voidaan toteuttaa yhdessä oppien, jolloin oppijat kokevat kullekin meistä tärkeää aitoa yhteyttä ja vuorovaikutusta muihin ihmisiin.
Väitöstutkimus osoittaa, että tutkiva oppiminen mahdollisti paremmat tiedolliset oppimistulokset kuin perinteisempi opettajakeskeinen opetusmalli. Yläkoululaisilla myös motivaatiotaso nousi. Lisäksi kävi ilmi, että molempien ikäryhmän oppijat pystyivät omaksumaan tarvittavat itsesäätelyn taidot kyseisen opintojakson aikana, olivatpa heidän oppimisen itsesäätelytaitonsa alussa hyvät tai huonot.
Viittaaminen
Copyright (c) 2022 Ainedidaktiikka
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.