Huslig ekonomi från tidigt 1900-tal till införandet av grundskolan

Författare

  • Kirsi Salomaa Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi

Nyckelord:

huslig ekonomi, skolämne, läroplaner, motiv, tematisk analys

Abstract

Artikeln syftar till att belysa hur skolämnet huslig ekonomi växte fram från hushållskurser för flickor till ett skolämne för alla. Läroplaner och kommittébetänkanden är centrala data. Dessa analyseras med tematisk textanalys och i förhållande till kunskapsformer och förhållningssätt. Övergripande används Goodsons modell för hur skolämnen etableras och utvecklas som analytisk grund. Resultat visar 1) centrala aktörer som påverkat etableringen av ämnet, 2) för vilka elever ämnet var tänkt, 3) hur det motiverades för olika grupper av elever, 4) övergripande centralt innehåll. Det specifika innehållet i skolämnet huslig ekonomi har förändrats över tid. Ett förändrat kunnande i hygien och näringsfrågor, nya artefakter och arbetsmetoder liksom det ständigt växande utbudet av livsmedel har påverkat detta. Skolämnet ska bidra till medborgarnas bildning om hygien, hälsa och ekonomi. Förändrad arbetsfördelning i hemmen och arbetslivet mellan män och kvinnor har påverkat skolämnet.

Sektion
Artikkelit

Publicerad

2022-08-15

Referera så här

Salomaa, K. (2022). Huslig ekonomi från tidigt 1900-tal till införandet av grundskolan. Ainedidaktiikka, 5(3), 51–70. https://doi.org/10.23988/ad.111253