Huslig ekonomi från tidigt 1900-tal till införandet av grundskolan
Nyckelord:
huslig ekonomi, skolämne, läroplaner, motiv, tematisk analysAbstract
Artikeln syftar till att belysa hur skolämnet huslig ekonomi växte fram från hushållskurser för flickor till ett skolämne för alla. Läroplaner och kommittébetänkanden är centrala data. Dessa analyseras med tematisk textanalys och i förhållande till kunskapsformer och förhållningssätt. Övergripande används Goodsons modell för hur skolämnen etableras och utvecklas som analytisk grund. Resultat visar 1) centrala aktörer som påverkat etableringen av ämnet, 2) för vilka elever ämnet var tänkt, 3) hur det motiverades för olika grupper av elever, 4) övergripande centralt innehåll. Det specifika innehållet i skolämnet huslig ekonomi har förändrats över tid. Ett förändrat kunnande i hygien och näringsfrågor, nya artefakter och arbetsmetoder liksom det ständigt växande utbudet av livsmedel har påverkat detta. Skolämnet ska bidra till medborgarnas bildning om hygien, hälsa och ekonomi. Förändrad arbetsfördelning i hemmen och arbetslivet mellan män och kvinnor har påverkat skolämnet.
Publicerad
Referera så här
Copyright (c) 2021 Ainedidaktiikka
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.