Perusopetuksen opettajat ruokakasvattajina – kohti kestävää ruokakäyttäytymistä edistäviä opetusmenetelmiä
Keywords:
perusopetus, ruokakasvatus, kotitalousopetus, opetusmenetelmät, kestävyyskasvatusAbstract
Kestävän ruokakasvatuksen tavoitteena on oppijoiden ruokakäyttäytymisen muutos kestävän kehityksen eri osa-alueilla. Tutkimustietoa siitä, millaisia menetelmiä opettajat käyttävät perusopetuksen ruokakasvatuksessa on niukasti. Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen opettajien ruokaan ja ruokahävikkiin liittyviä asenteita ja opettajien käyttämiä kestävän ruokakasvatuksen opetusmenetelmiä, oppimisympäristöjä ja oppimateriaaleja. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella (n = 52). Tuloksien mukaan opettajat hyödyntävät monia opettajalähtöisiä ja vain muutamia oppijakeskeisiä opetusmenetelmiä. Opettajan laaja-alaisen ruokaan ja ruokahävikkiin liittyvän vastuullisuuden havaittiin olevan positiivisessa yhteydessä useampien oppijakeskeisten menetelmien käyttöön. Muihin opettajiin verrattuna kotitalousopettajat hyödynsivät ruokakasvatuksessa merkitsevästi useammin kotia, yritysten verkkosivuja, sosiaalisen median kanavia ja verkossa olevia pelejä ja testejä. Tutkimuksen johtopäätös on, että oppijakeskeisten menetelmien ja erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä tulisi lisätä, jotta siirtymä kohti kestävää ruokakäyttäytymisistä saavutetaan.
Finnish schoolteachers as food educators – towards teaching methods promoting sustainable food behavior
Abstract
Sustainable food education seeks to improve learners' food behaviors across diverse sustainable development areas. Yet research of sustainable education methods remains scarce. This research explores Finnish comprehensive (home economics, biology, geography and classroom teachers) schoolteachers' pedagogical practices (teaching methods, learning environments and learning materials) in food education and attitudes towards food and food waste. The data stems from a convenience-sampled e-survey (n = 52). The results suggest that the responding teachers used more teacher-oriented than learner-centric teaching methods. The teachers' wide range responsibility for food and food waste correlated significantly with using learner-centric methods. Among all teachers, the most used learning environment was the school classroom. Compared to the other teachers, home economics teachers used significantly more students' homes, corporate websites, social media channels and online games in their teaching. The study argues for increasing different learner-centered methods and learning environments in order to help transition learners towards more sustainable food behaviors.
Keywords: basic education, food education, home economics, teaching and learning methods, sustainability education
Published
How to Cite
Copyright (c) 2021 Ainedidaktiikka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.