Dokumentation i slöjdpraktiker

Redskap för att fånga slöjdprocessen och synliggöra lärandet

Författare

  • Mia Porko-Hudd Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi
  • Barbro Sjöberg Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi

Nyckelord:

multilitteracitet, reflektion, utvärdering, portfolio, dagbok, blogg, mikroblogg

Abstract

De gällande läroplansgrundernas betoning på multilitteracitet framträder i slöjdämnet genom ökat fokus på dokumentation av den multimodala verksamheten. Detta föranleder ett nytänkande och en utveckling av den dokumentationstradition som historiskt funnits inom ämnet. Via en diskussion om multilitteracitet, samt dokumentation och reflektion på ett allmänt plan, styrs studien in på en deskriptiv diskussion kring olika dokumentationssätt och hur de kan anpassas till undervisning i slöjd. De dokumentationssätt som beskrivs och definieras är både analoga och digitala bestående av portfolio, skissbok, dagbok, blogg och mikroblogg. Den deskriptiva diskussionen visar på de presenterade dokumentationssättens särdrag och funktioner under lärandeprocessens olika faser.

Sektion
Artikkelit

Publicerad

2021-12-31

Referera så här

Porko-Hudd, M., & Sjöberg, B. (2021). Dokumentation i slöjdpraktiker: Redskap för att fånga slöjdprocessen och synliggöra lärandet . Ainedidaktiikka, 5(2), 68–87. https://doi.org/10.23988/ad.90778