Terveydenhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittyminen opinnäytetyöprosessissa
Avainsanat:
terveydenhoitajaopiskelija, osaaminen, opinnäytetyö, public health nurse student, professional skills, thesisAbstrakti
Tässä artikkelissa kuvataan terveydenhoitajaopiskelijoiden työelämälähtöisten opinnäyte- ja kehittämistöiden perusteella ammatillisen osaamisen kehittymistä opinnäytetyöprosessin aikana. Aineistonmuodosti 13 työelämälähtöistä opinnäytetyötä ja 14 kehittämistyötä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Opinnäytetöiden työelämälähtöisyys koettiin merkitykselliseksi ammatillisen osaamisen kehittymisen kannalta. Terveydenhoitajaopiskelijat kuvasivat ammatillisen osaamisen kehittymistä neljän pääkategorian avulla: tiedon lisääntymisenä, yhteistyöosaamisen kehittymisenä, persoonallisena kasvamisena ja terveydenhoitajatyön sisäistymisenä. Tiedon lisääntyminen kuvattiin vahvistuneina tiedonhakutaitoina sekä lisääntyneenä tietämyksenä opinnäytetyön aihealueesta. Lisäksi varmuus omasta tiedollisesta osaamisesta oli vahvistunut. Opiskelijat arvostivat yhteistyötä työelämäkumppaneiden kanssa. Yhteistyöosaamisen kehittymiseen liittyi yhteistyökumppani ammatillisen kasvun tukijana ja yhdyssiteenä työelämään. Persoonallista kasvamista kuvattiin vuorovaikutustaitojen vahvistumisena ja itsenäisen työskentelytaidon lisääntymisenä. Terveydenhoitajatyön sisäistyminen ilmeni ammatin ydintehtävän selkiytymisenä, perhehoitotyön osaamisen kehittymisenä, työmenetelmien kehittymisenä ja ohjaustaitojen vahvistumisena. Tutkimuksella tuotettua tietoa voidaan hyödyntää hoitotyön opinnäytetyöprosessin kehittämisessä, ammatillisen kehittymisen tukemisessa sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan integroinnissa opetukseen.