Avattaren avulla ammattilaiseksi? Simultaaniovälitteinen oppiminen terveysalalla

Kirjoittajat

  • Marianne Teräs
  • Merja Lahtela
  • Paula Poikela

Avainsanat:

Asiantuntijuus, simulointi, professionalismi, simulaatiovälitteinen oppiminen, terveysala, Expertise Simulation, Professionalism, Simulation-mediated learning, Health care

Abstrakti

Uudet teknologiat avaavat kiinnostavia mahdollisuuksia ammatillisen asiantuntijuuden oppimiselle. Viime vuosina erilaisten simulaatioiden käyttö koulutuksessa ja työelämässä on noussut huomattavasti. Artikkelissa tarkastellaan simulaatioita ja niiden toteutusta terveysalalla. Ehdotamme artikkelissamme uutta käsitettä havainnollistamaan simulaatioissa tapahtuvaa oppimista: simulaatiovälitteinen oppiminen. Ankkuroimme käsitteen Vygotskyn välittyneisyyden käsitteeseen. Simulaatiovälitteinen oppiminen on sosiaalinen, teknologisten ja muiden materiaalis-symbolisten välineiden vuorovaikutteinen muutosprosessi, jossa osallistujat harjoittelevat työssään tarvittavaa osaamista. Kaksi empiiristä esimerkkiä, yksi oppilaitoksesta ja toinen sairaalasta, kuvaavat simulaatiovälitteistä oppimista käytännössä. Artikkelin lopuksi pohdimme uuden käsitteellistyksen ja simulaatioiden haasteita ja mahdollisuuksia.

Osasto
Pääkirjoitus

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Teräs, M., Lahtela, M., & Poikela, P. (2022). Avattaren avulla ammattilaiseksi? Simultaaniovälitteinen oppiminen terveysalalla. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 15(3), 66–80. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113941