Havaintoja ammatillisen koulutuksen ennakointihaasteista 2010-luvulla

Kirjoittajat

  • Hanna-Kaisa Aalto

Avainsanat:

Ennakointiosaaminen, ennakointijärjestelmä, ennakointitieto, strateginen suunnittelu, tutkintorakenne

Abstrakti

Ennakointimallia ja -järjestelmää rakennettaessa voidaan hyödyntää mallinnuksen perusperiaatteita ja tunnistettuja ongelmia. Kun mietitään ammatillisen koulutuksen ennakointia, onko kyseessä kompleksinen sosiaalinen systeemi vai teknistaloudellinen infrastruktuuri, onko kyseessä liiallinen yksinkertaistus isomman koulutusjärjestelmän osasta, ovatko systeemin ”tarkastelurajojen” määrittelyt vanhanaikaisia, tarkistellaanko koulutusta osana kansallista tai paikallista innovaatiojärjestelmää vai elinkeinoelämän keinotekoisia klustereita? Voiko järjestelmä rakentua emergentisti vai tarvitaanko vahva julkisen vallan asianomistajuus? Jos ennakointi ei ole projekti vaan tarvitaan ennakoivaa asennetta ja jatkuvaa visiointia, mitä se tarkoittaa? Tässä artikkelissa kirjoittaja kuvaa omia kokemuksiaan ennakointityön haasteista. Ongelmana suomalaisessa yhteiskunnassa ei välttämättä ole ennakointitiedon puute vaan ymmärrys tulevaisuuden tekemisestä strategisina valintoina. Erilaisista strategiamaailmoista tulevina keskustelemme toistemme ohi ja ennakointitiedon hyödynnettävyys jää vähäiseksi.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Aalto, H.-K. (2022). Havaintoja ammatillisen koulutuksen ennakointihaasteista 2010-luvulla . Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 14(3), 57–71. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/114482