Bayesilaisen tilastoanalyysin käyttömahdollisuudet ammattikasvatuksen tutkimuksessa
Avainsanat:
kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, bayesilainen mallinnus, lomaketutkimus, tilastollinen merkitsevyys, nollahypoteesin testausAbstrakti
Pohdin artikkelin alussa tyypillisiä ongelmia, joihin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttävä tutkija törmää, tai joista hänen ainakin tulisi olla tietoinen. Seuraavaksi kuvaan bayesilaisen tilastollisen mallintamisen peruspiirteitä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia kasvatustieteellisessä tutkimuksessa. Vertaan artikkelissa bayesilaista ja perinteistä frekventististä lähestymistapaa kvantitatiivisessa tutkimuksessa yleisesti käytössä olevaan nollahypoteesintestaukseen. Lopuksi esittelen kaksi bayesilaisen mallintamisen mahdollistavaa tietokonesovellusta.