Bayesilaisen tilastoanalyysin käyttömahdollisuudet ammattikasvatuksen tutkimuksessa

Kirjoittajat

  • Petri Nokelainen

Avainsanat:

kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, bayesilainen mallinnus, lomaketutkimus, tilastollinen merkitsevyys, nollahypoteesin testaus

Abstrakti

Pohdin artikkelin alussa tyypillisiä ongelmia, joihin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttävä tutkija törmää, tai joista hänen ainakin tulisi olla tietoinen. Seuraavaksi kuvaan bayesilaisen tilastollisen mallintamisen peruspiirteitä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia kasvatustieteellisessä tutkimuksessa. Vertaan artikkelissa bayesilaista ja perinteistä frekventististä lähestymistapaa kvantitatiivisessa tutkimuksessa yleisesti käytössä olevaan nollahypoteesintestaukseen. Lopuksi esittelen kaksi bayesilaisen mallintamisen mahdollistavaa tietokonesovellusta.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Nokelainen, P. (2022). Bayesilaisen tilastoanalyysin käyttömahdollisuudet ammattikasvatuksen tutkimuksessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 12(1), 34–46. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/114583