Multidisciplinarity and teamwork in virtual real-life projects - reflection as a tool for development

Kirjoittajat

  • Mervi Varhelahti
  • Markku Lindell
  • Marjatta Rännäli

Avainsanat:

virtuaalitiimi, hybridi tiimi, monialaisuus, projektitiimin kehittyminen

Abstrakti

Projektitiimit työskentelevät yhä useammin virtuaalisesti monialaisissa tiimeissä. Virtuaalisuuden aste vaihtelee täysin virtuaalisesta hybridiin. Tarve tutkia tarkemmin monialaista virtuaalista tiimityötä on korostunut pandemian aiheuttamien toimintaympäristöjen muutoksien vuoksi.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten virtuaalitiimin jäsenet kokevat monialaisen projektityön ja tiimin kehittymisen aitojen projektitoimeksiantojen yhteydessä korkeakouluissa. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, minkä aineisto kerättiin virtuaalisesti työskenteleviltä opiskelijaprojektitiimeiltä. Projektitiimien loppuraportit (n=7) ja opiskelijoiden henkilökohtaiset reflektiopäiväkirjat (n=37) analysoitiin käyttämällä temaattista sisällönanalyysiä sekä tunneanalyysia.

Tuloksissa ilmeni, että tiimin jäsenet voivat kokea monimuotoisuuden ja tiimin kehittymisen eri tavoin. Tämä voi johtaa muun muassa sosiaaliseen eristäytymiseen. Kuitenkin monialaisuus koettiin pääosin positiivisena tekijänä tiimityössä. Tutkimus korostaa myös tiimitason ja yksilötason reflektioiden merkitystä virtuaalisten ja monimuotoisten opiskelijaprojektitiimien ohjaamisessa.

Tutkimuksen tulokset otetaan huomioon korkeakoulujen opetussuunnitelmatasolla käytävässä jatkokeskustelussa, jotta varmistetaan, että opiskelijat voivat kehittää virtuaalisissa projektitiimeissä tarvitsemiaan osaamisia.

Viittaaminen

Varhelahti, M., Lindell, M., & Rännäli, M. (2023). Multidisciplinarity and teamwork in virtual real-life projects - reflection as a tool for development. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 25(2), 10–19. https://doi.org/10.54329/akakk.130982