Koulutuksen ja työelämän rajapinnat yritysvetoisessa ammatillisessa koulutuksessa: Tapaustutkimus KONE Hissit Oy
Avainsanat:
Yritysvetoinen ammatillinen koulutus, ammatillinen erikoisoppilaitos, tulevaisuuden työelämävalmiudet, yrityksen ja koulutuksen väliset yhteydet, työn muutosAbstrakti
Tutkimuksessa tarkastellaan työelämän ja koulutuksen välisiä yhteyksiä yritysvetoisessa ammatillisen koulutuksessa. Muuttuvassa työelämässä työntekijöiltä odotetaan monialaista osaamista, asiantuntijuuden jatkuvaa päivittämistä sekä uudenlaisten työelämätaitojen omaksumista. Työelämän nopeat muutokset aiheuttavat haasteita myös koulutukselle. Tiiviimpi vuorovaikutus koulutusinstituutioiden ja työelämän välillä voi tarjota uudenlaisia keinoja tukea ammatillista oppimista. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida 1) millaisia tulevaisuuden työelämässä tarvittavia valmiuksia ja osaamista yritysvetoinen ammatillinen koulutus kehittää ja 2) miten vuorovaikutus koulutuksen ja työelämän välillä rakentuu. Tutkimus toteutettiin Kone Hissit Oy:n omistaman Teollisuusoppilaitoksen järjestämän hissitekniikan koulutusohjelman puitteissa. Haastattelimme hissitekniikan koulutusohjelmassa eri aikoina opiskelleita ja uraansa Koneella jatkaneita henkilöitä (n = 10). Lisäksi haastattelimme Teollisuusoppilaitoksen johtotehtävissä sekä HR-johtotehtävissä Kone Hissit Oy:ssä työskenteleviä henkilöitä (n = 2). Tulokset osoittivat, että yritysvetoinen ammatillinen koulutus pystyy tehokkaasti tukemaan sekä alakohtaisten taitojen että yleisten työelämävalmiuksien oppimista ja reagoi nopeasti ja joustavasti työelämässä tapahtuviin muutoksiin. Lisäksi se pystyy tehokkaasti yhdistämään teoreettista tietämystä ja käytännön osaamista. Läheinen kumppanuus koulutuksen ja yrityksen välillä voi tarjota joustavia tapoja kouluttaa työntekijöitä kohtaamaan muuttuvan työelämän haasteet.