Oppisopimuskoulutus koulutuspolitiikan armoilla: oppisopimuskoulutus nuorten koulutuksena Englannissa

Kirjoittajat

  • Anna Mazenod UCL Institute of Education, Lontoo

Avainsanat:

koulutuspolitiikka, oppisopimuskoulutus, nuorisoasteen koulutus, vertaileva tutkimus

Abstrakti

Oppisopimuskoulutuksen etuja nuorten koulutuksen muotona on nostettu esille eurooppalaisessa koulutuspoliittisessa keskustelussa. Oppisopimuskoulutuksella on kuitenkin marginaalinen asema suomalaisessa nuorten koulutuksessa. Tämä katsaus esittelee englantilaisen oppisopimuskoulutuksen mallin ja tarkastelee oppisopimuskoulutukselle asetettuja monia odotuksia. Katsauksessa kuvattu Englannin esimerkki osoittaa oppisopimuskoulutuksen toteutuvan osana nuorten koulutusjärjestelmää, ja usein muun koulutuspolitiikan armoilla. Oppisopimiskoulutuksen marginaalinen asema suomalaisessa nuorten koulutuksessa on näin nähtävä osana laajempaa kokonaisuutta. Nuorten oppisopimuskoulutuksen periaatteiden ja niihin liittyvien koulutuspoliittisten tavoitteiden vertaileminen Englannissa ja Suomessa havainnollistaakin kuinka tärkeää eurooppalaisessa koulutuspoliittisessa keskustelussa on huomioida oppisopimuskoulutuksen asema osana kansallista koulutusjärjestelmää ennemmin kuin vertailtava yksittäisten osien asemaa eri koulutusjärjestelmissä.
Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2017-03-01

Viittaaminen

Mazenod, A. (2017). Oppisopimuskoulutus koulutuspolitiikan armoilla: oppisopimuskoulutus nuorten koulutuksena Englannissa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 19(1), 56–63. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/84809