Itsearvioitu kulttuuriäly ja ulkomailla asumisen kokemus ammattikorkeakouluopettajan työssä
Avainsanat:
kulttuuriäly, ulkomailla asumisen kokemus, ammattikorkeakoulu, opettaja, kyselytutkimusAbstrakti
Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn
Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmen suomalaisen ammattikorkeakoulun opettajien (N=228) itsearvioidun kulttuuriälyn yhteyttä ulkomailla asumisen kokemukseen ja kulttuuriälyn koettuun tärkeyteen opettajan työssä. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1) Toimiiko kulttuuriälyn asteikko (CQS) ammattikorkeakoulun opettajien kulttuurienvälisen osaamisen arvioimisessa? 2) Millaiseksi ammattikorkeakoulun opettajat arvioivat oman kulttuuriälynsä ja sen tärkeyden opettajan työssä? 3) Onko ulkomailla asumisen kokemus yhteydessä ammattikorkeakoulun opettajien itsearvioimaan kulttuuriälyyn tai sen koettuun tärkeyteen opettajan työssä? Tutkimustulosten perusteella suomenkielelle käännetyllä kulttuuriälyä mittaavalla Cultural Intelligence Scale (CQS) mittarilla voidaan kerätä tietoa opettajien kulttuuriälystä neljän ulottuvuuden suhteen (metakognitio, kognitiivinen tieto, motivaatio, toiminta). Bayesilaisella riippuvuussuhdemallinnuksella luotu opettajien itsearvioitua kulttuuriälyä väittämittäin kuvaava Bayes-verkko näytti, että kaikki 20 CQS-mittarin väittämää ovat yhteydessä toisiinsa. Tulokset osoittivat, että ammattikorkeakoulun opettajat näkivät kulttuuriälynsä olevan varsin vahvalla tasolla. Kulttuuriälyn ulottuvuuksista opettajat arvioivat erityiseksi vahvuudekseen motivaation kulttuurienväliseen vuorovaikutukseen. Motivaatio nähtiin myös yhtenä tärkeimmistä kulttuuriälyn ulottuvuuksista yhdessä metakognition kanssa. Kulttuuriälyn osa-alueista kognitio ja toiminta arvioitiin heikoimmiksi ja vähemmän tärkeiksi ulottuvuuksiksi. Tulosten mukaan ulkomailla asuminen ja itsearvioitu kulttuuriäly ovat yhteydessä toisiinsa: ulkomailla asumisen kokemukset kehittävät kulttuuriälyn kaikkia neljää ulottuvuutta.