ECVET – perinteinen vai konstruktiivinen malli?

Authors

  • Jouni Suominen

Keywords:

professional learning, mental models, curriculum

Abstract

Artikkelissa otetaan esiin erilaisia näkökulmia, jotka ns. ECVET -hanke toteutuessaan tuo mukanaan ammatillisen koulutuksen järjestämiseen Suomessa. Kirjoituksessa pyritään erityisesti kiinnittämään huomiota siihen, että ammattitaitovaatimusten ja osaamisen abstraktiotason kasvaessa myös osaamisen arvioinnin ja osaamisen tunnistamisen tulisi perustua samanlaisiin tietämisen tapoihin ja tasoihin. Tämän vuoksi tutkintojärjestelmään tulisi muodostaa yhä enemmän erilaisia konstruktiivisia toimintamalleja, jotta muualla hankittu ammatillinen osaaminen olisi mahdollista osoittaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Kirjoituksessa esitetään, että ECVET -hanke itse asiassa näyttäisi tarkoittavan usean tutkinnon kohdalla paradigmaattista muutosta siihen, miten osaaminen tulisi hankkia, tunnistaa ja tunnustaa jatkossa. Kirjoittajan mukaan tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että etenkin korkeamman abstraktiotason osaamista vaativissa tutkinnoissa merkittävän rajoituksen ammattitaidon osoittamiselle muodostavat tutkinnon perusteissa esitetyt kirjaukset, jotka eivät näytä ottavan huomioon näitä tietämisen ja osaamisen eri abstraktiotasoja kohdallisella tavalla. Artikkelin avulla halutaan näin samalla nostaa esille kysymys siitä, voitaisiinko tutkinnon perusteet kirjoittaa niin, että kirjauksissa otettaisiin entistä paremmin huomioon edellä esitetty tutkintojen erityisluonne.

How to Cite

Suominen, J. (2022). ECVET – perinteinen vai konstruktiivinen malli? . Journal of Professional and Vocational Education, 13(3), 58–. Retrieved from https://journal.fi/akakk/article/view/114559