Ammatinopettajat toimintakonseptien risteyksessä
Abstract
Koulujen sisäistä uudistumista on etsitty monin keinoin, ja jatkuvien muutosten on todettu koettelevan opettajien jaksamista työssään. Tässä artikkelissa tarkastelen opetustyön muutosta ja arkityön organisoinnin ratkaisuja erään ammatillisen oppilaitoksen opettaja- yhteisössä. Oppilaitoksessa oli toteutettu viime vuosien aikana useita uudistuksia, joiden taakse kätkeytyi toisilleen vastakkaisia toimintakonsepteja. Opettajien arkisessa työssä ristiriitaiset toimintakonseptit ilmenivät yhteensopimattomina työkäytäntöinä, työn sujumattomuuden ongelmina ja monenlaisina häiriötilanteina. Esitän, että opettajia tänä päivänä eniten koettelevat työhyvinvoinnin ongelmat syntyvät keskenään ristiriitaisten toimintakonseptien törmäyksissä. Opettajien työhyvinvointia muutoksessa voidaan tukea tunnistamalla, analysoimalla ja ennakoimalla meneillään olevien muutosten erisuuntaisuuksia yhteisessä dialogissa. Työn kehittämisen asiantuntijuus ei kuitenkaan synny itsestään, vaan myös työn kehittämisen tavat ja välineet tarvitsevat tietoista uudistamista.