Yrittäjyyskasvatus ammattikasvatuksen kentässä

–murroksien kautta integroitumiseen

Authors

  • Paula Kyrö

Abstract

Sekä yrittäjyyden- että ammattikasvatuksen yliopistollinen opetus ja niihin erikoistunut tutkimus on nuorta. Molempien osalta näiden kehittyminen ajoittuu 1900-luvun viimeisille vuosikymmenille (Kyrö 2001, Ruohotie 2000). Aiemmin niillä oli marginaalinen asema yliopistollisessa opetuksessa ja tutkimuksessa, yrittäjyyskasvatuksella yrittäjyyden tutkimuksessa ja ammattikasvatuksella lähinnä aikuiskasvatuksen tutkimusperinteessä. Tässä artikkelissa arvioidaan niiden kehitystä ja nykytilaa historiallisen murrosnäkemyksen pohjalta professionaalistumiskehyksessä.
Tämä mahdollistaa niiden suhteiden pohtimisen ja toisaalta yrittäjyys- kasvatuksen asemoimisen ammattikasvatuksen kentässä. Tutkimuksen tuloksena nousee esiin integroitunut näkökulma ammattikasvatuksen tutkimukseen.

Section
Tiedeartikkelit

Published

2022-03-01

How to Cite

Kyrö, P. (2022). Yrittäjyyskasvatus ammattikasvatuksen kentässä: –murroksien kautta integroitumiseen. Journal of Professional and Vocational Education, 6(1), 45–63. Retrieved from https://journal.fi/akakk/article/view/115074